Blog

Astrids present

Astrid hade önskat att få se frihetsgudinnan, och det var vad hon fick i födelsedagspresent. Vi hade bokat biljetter dit sedan tidigare. Båtarna lägger till vid Battery Park på Manhattans sydspets, och dit kom vi med tunnelbana.

Frihetsgudinnan.

Statyn står på en liten ö söder om manhattan inte så långt från Ellis Island. Båtturen ut tar cirka en kvart och är även en tisdag i slutet av januari ganska välbesökt. Det var inte mycket varmare idag än igår, men solen sken och det kändes lite våraktigt i luften. De flesta satt på soldäck för att beundra vyerna över Manhattan på vägen ut.

Astrid.

Ön som vi kom till var stor nog att ta emot några båtlass turister. Här var ingen trängsel. Vi gick ett varv runt statyn som med sin piedestal är nästan hundra meter hög. Själva statyn är gjord i kopparplåt på ett stålskelett och uppfördes i slutet av 1800-talet. I sockeln, som står för halva höjden, finns det ett museum och utkiksplats. Man kan även komma upp i själva statyn, men då är det en smal spiraltrappa som gäller. För att få tillträde ända upp till toppen så måste man vara ute i väldigt god tid med att boka biljetter, och det var vi inte.

Malin och Sixten i Empire State Building.

Upp till muséet kom vi i alla fall. Amerikanska muséer är ofta väldigt pedagogiska, så även detta. Man fick såväl historien som tekniken runt byggandet. Även symbolen frihetsgudinnan diskuterades ur olika perspektiv. Från utkiksplatån kunde man även titta upp innanför det tunna skalet och se hur hon stöttades upp av en massa stålbalkar.

Utsikt från Empire State Building.

På båten tillbaka till Manhattan tog Astrid en tupplur. Väl var det, för nu var det nästa sevärdhet som väntade. Empire State Building var världens högsta hus när det byggdes 1929-31 med sina 449 meter. Efter lunch tog vi hissen upp till 80:e och sedan 86:e våningen i denna koloss. Utsikten var magnifik och man kunde se ut över havet utanför Long Island och hur staden övergår till landsbygd i fonden.

Födelsedagsfika.

Barnen hade lite svårt att hålla värmen och humöret uppe, men det blev totalt sett en trevlig upplevelse. Nu var det eftermiddag, och Malin tog med oss till en glassbar för att fira Astrids födelsedag. Det blev glass i kubik innan vi drog oss tillbaka till hotellet för att hämta ut vårt bagage och hänga lite i loungen innan det var dags att åka till JFK. På flyget hem fick vi oss några timmars sömn, och på Kastrup stod Ingrid och Göran och tog emot oss. Slutet gott, allting gott.

New York

Ja, det skulle bli ett stopp i New York på den här resan. Norwegian flyger mellan Martinique och New York några gånger i veckan till förmånliga priser. Det var en av anledningarna till att reserutten blev som den blev.

New York står ganska långt upp på listan över städer som vi gärna besöker, och vi vuxna var här för drygt tio år sen. Trots sin storlek så är den hanterbar att ta sig runt i, både till fots och kollektivt. Det finns massor att se och göra här för alla åldrar.

Lunch i New York.

Efter en tidig uppstigning med födelsedagssång för Astrid så var vi på flygplatsen och lämnade av hyrbilen. Frukosten bestod av baguetter som vi svängt ihop kvällen innan i vårt lilla pentry. Resan till USA tog lite mindre än fem timmar och barnen klarade det galant. När köpersonalen i immigrationen fick höra att Astrid fyllde år så fick vi gå i vip-kön. Ingen dålig present precis eftersom köerna var ganska långa.

Allt rullade på ganska smärtfritt, och efter att ha blivit lurade av en svarttaxi så var vi på Manhattan. Ja, det blev nog lite dyrare än det borde, men så blir det ibland när man reser på egen hand.

Times Square.

Det regnade och var kallt när vi gick ut. Barnen hade på sig så mycket de kunde, och vi vuxna likaså. Buffar upp över öronen och kapuschongen uppdragen. Värre än regn och tre plusgrader kan det väl knappast bli.

Trötta utforskare på hotellrummet.

Efter lunch på en diner så lunkade vi nedför Broadway till Empire State Building. Mannen i foajén rådde oss dock att komma tillbaka imorgon istället eftersom det var för molnigt för att se något. Men tunnelbana fick vi åka i alla fall och innan vi lade oss så såg vi ett avsnitt av På Spåret.

Öns bästa strand

På ett antal ställen har vi läst att stranden i Anse Dufour ska vara en av de mest spännande. Här kan man om man har tur snorkla runt med sköldpaddor och titta på koraller. Det lockade oss.

När vi kommit halvvägs dit så öppnade himlen sig. Det regnade på äkta tropiskt manér och vindrutetorkarna gick varma. Sedan tidigare vet vi att det sällan är dagsregn, så vi misströstade inte. Efter en kort felkörning så hade vi havet framför oss nedanför en brant smal väg. Det stod ett gäng andra bilar parkerade här, men det var bara en kort promenad ner till det lilla fiskesamhället i viken.

Byn vid Anse Dufour.

Stranden var ganska grovkornig, och längs vikens sidor var det stenigt och klippigt. Någonstans har vi läst att Martinique har 22 olika sorters sand på sina stränder. För en naturvetare så ger det nog faktiskt fler frågor än svar. Vi åt lunch på en av serveringarna innan vi drog på oss snorklingsgrejorna.

Anse Dofour.

Det var en mysig snorklingsplats. Rakt ut från stranden var det sandbotten med lite grön växtlighet. Hit kommer havssköldpaddorna för att äta. Längs sidorna var det stenbotten med koraller, sjöborrar och fisk. Sixten och Astrid var i vattnet i ett par timmar sammanlagt. Båda kan vara på djupt vatten under obegränsad tid när de har mask och fenor. Sixten dyker utan problem ner till 6-7 meter för att fotografera och Astrid hänger efter så gott hon kan.

Fridykartjejen.

Vi såg en hel del kul, men inga sköldpaddor idag. Lite vemodiga for vi hem igen med insikten att det inte kommer att bli fler tropiska bad på ett bra tag. Nu ska det packas för kallare breddgrader.

Konstrunda

Martinique har varit en fransk ö under många år. Hit har en del konstnärer sökt sig i jakten på det lite exotiska, men ändå franska. På vårt hotell låg det lite böcker om konstnärer med koppling till ön, och vi blev inspirerade till att åka på en liten konstrunda.

På nätet hittade vi ett tips om ett galleri i Sainte-Luce, på öns södra kust. Barnen var lite skeptiska men gick till slut med på planerna. Det packades lite badkläder också eftersom det även idag var badväder.

Sainte-Luce.

En halvtimme senare var vi i Sainte-Luce. Inga samhällen är vidare stora här på ön, med undantag av Fort de France. Vi snurrade runt i byns centrum ett tag och hittade sen en parkeringsplats strax utanför. Det är söndag och ganska lugnt i trafiken. Galleriet hittade vi längs huvudgatan, men på jalusiet stor det att de hade stängt. Klockan fyra skulle de dock öppna igen.

Segelbåtarna vid Sainte-Luce.

Det fick bli ett dopp i havet istället, vilket man kan göra från en smal strand strax väster om byn. Här var det seglarskola med en för oss nordbor lite annorlunda båttyp. Båten var öppen och långsmal med ett rektangulärt segel. Några av båtarna bogserades av okänd anledning in till stranden som vi badade från, och det var tidvis en hel del liv och rörelse.

Stranden var mysig med lite skuggande träd. När badsuget var mättat gick vi in till stan och galleriet igen, men det hade inte öppnat. Inte heller turistinformationen hade öppet idag, så vi fick fara tillbaka till vårt boende igen.

Innan vi kröp till kojs hann vi kortsluta rummets mikrovågsugn och fick således äta halvljummen pastagratäng. Den får väl anses vara resans kullinariska lågvattenmärke.

Bananer

Bananer är en av världens viktigaste grödor. Att vi skulle få veta så mycket om denna frukt visste vi inte när vi vaknade.

När vi kom till hotellet igår så var poolen stängd eftersom det skulle vara jazzkväll. Astrid var mycket besviken över detta, så så fort hon slog upp sina blå så hoppade hon i baddräkten. Det fick bli frukost först, men sen badade båda barnen loss. De vuxna satt och planerade aktiviteter för de kommande dagarna, inklusive vårt korta stopp i New York.

En kyrkogård i Le Marigot.

Martinique är som sagt en del av Frankrike, ett så kallat overseas territory. Även ön norr om Dominica, Guadeloupe har en sådan status. Man kan tydligt se de franska influenserna, och ön är i princip en tropisk version av den franska rivieran. Det går kor och betar på de gräsbevuxna sluttningarna, en stor del av ön är uppodlad och när man är ute och kör så passerar man då och då ett Carrefour. I mataffärerna får man lätt tag på franska ostar, baguetter och en flaska vin. Franska bilar är överrepresenterade och om man beställer en kaffe så får man en espresso.

Bananmuseet.

Men här finns även bananer och sockerrör. Bitvis dominerar bananodlingarna landskapen, men även sockerrören tar en hel del plats. Den överlägset största delen av sockerrören används för tillverkning av rom.

Bananplanta.

Efter att ha lunchat i en liten by på atlantsidans norra del så körde vi lite inåt landet. Här ligger La Musée de la Banane, ett litet trevligt ställe med en informativ utställning om bananens historia. Man kan även gå en runda i trädgården och titta på ett stort antal olika banansorter. Det finns uppskattningsvis 150 sorters söta bananer och ungefär lika många som kan användas i matlagning. Totalt lär det finnas 1000 olika varianter av bananer, men alla är alltså inte lämpade till att ätas. Besöket avslutades med en fika med bland annat banansmoothies. På vägen hem stannade vi till på ett Carrefour och köpte lite kvällsmat. Jepp, det blev franska ostar, baguette, oliver och lufttorkad skinka.

Martinique

Så var det dags att lämna Dominica, ett litet land i södra Karibien. Här bor strax under 80 000 personer på en yta stor som halva Öland. Vi har verkiligen gillat landet, och det känns lite vemodigt att åka härifrån. Men så får det bli.

Vi kom med på färjan till Martinique som planerat. Här är det passkontroll, avreseskatt och tull eftersom vi ska byta land. På båten var det ganska glest mellan raderna, och överfarten var avklarad på två timmar.

Båten till Martinique.

Nu har vi kommit till europeiska unionen, och vi seglade lätt in med våra svenska pass. Martinique är en del av Frankrike, och det märks. Här bor en halv miljon människor och Fort de France är en stad med fler invånare än hela Dominica. Det går flerfiliga motorvägar genom ön, och kontrasten till vårt förra resmål kunde inte varit större. Och de flesta pratar bara franska.

Biblioteket i Fort au France.

Vår plan var att käka lunch och hitta en hyrbil. Hyrbil var inte det lättaste att fixa eftersom de flesta biluthyrare bara finns på flygplatsen. Det finns några kontor i stan, men alla var igenbommade. Det slutade med att en kille i turistinformationen ringde en kompis som jobbade på Holiday Cars. Hon skulle kunna fixa ett åk vid halv sex ute vid en av kryssningsbåtarnas terminal, och så blev det. Taxichauffören som körde oss dit var skeptisk, men allt ordnade sig till slut.

Motorväg på Martinique.

En stund efter mörkrets inbrott så rullade vi in på hotellets parkering. Det var Jazzkväll vid poolen idag, vilket verkar vara en populär tillställning.

En lugn dag i Karibien

Det finns mycket mer att se och göra på Dominica. Vi kom aldrig iväg på något på förmiddagen men fick gjort lite läxor och bloggande istället. Efter lunch stack vi ner på stan och tog en läskande juice på ett av cafeerna nere i hamnen. Vi har aldrig smakat så goda juicer som här på Dominica. Förutom de rena juicerna så kan man även få drycker kryddader med till exempel muskot, ingefära och kanel.

Roseau centrum.

Med lite ny energi i kroppen tog vi oss an museet. Det är inte stort men går igenom landets historia från dess vulkaniska skapande till idag. Ön befolkades först av människor som kom till ön några tusen år före vår tideräkning. Dessa trängdes till stor del undan när eruopéerna dök upp, men de finns delvis kvar bland annat här på Dominica. Slavtiden gicks också igenom med alla dess fasor.

Roseau museum.

Sen blev det vykortsskrivande och ännu mer juice innan vi drog hem för att laga kvällsmat och packa inför morgondagens båtfärd till Martinique.

Champagne reef

Ett av måstena på Dominica är tydligen Champagne reef. Strax utanför land bubblar det från havsbotten på grund av vulkanisk aktivitet. Vattnet är varmare och fisklivet lite extra livligt. Hit skulle vi idag.

Först drog vi in till Roseau för att fixa båtbiljetter till Martinique. Tydligen så finns det ett svenskt konsulat i samma byggnad, men det var bara skylten som var på plats idag. Efter lite knappande och skrivande så lämnade vi stället med resehandlingar till vår resas sista karibiska ö.

Det är fullt tryck i staden idag och svårt att komma fram. Man har stängt av i hamnen eftersom det ligger ett kryssningsfartyg för ankar strax utanför. Många av kryssningsresenärerna skjutsas vidare till öns sevärdheter i minibussar, medan andra strosar runt i stan. Staden i sig vinner inga skönhetspriser. Här varvas stora betongbyggnader med skraltiga skjul. Den är minst sagt brokig, men trots allt ganska charmigt i allt kaos.

Champagne reef.

På eftermiddagen kom vi ner till dykcentret vid Champagne reef. Vi vuxna fick hyra fenor, annars hade vi det mesta vi behövde. Det tas inträde för att komma ut till stranden. Gångvägen ner till platsen där man går i är väl underhållen, och vi var snart i vattnet.

Sixten.

Det var varmt i vattnet av de vulkaniska aktiviteterna, och bubblorna påminde faktiskt om bubblande champagne. Här fanns en hel del fisk och korallerna var väldigt fina. Vi snorklade runt i drygt en timme innan vi fått nog. När vi skulle lämna tillbaka fenorna höll dykcentret på att stänga, det verkar som om det är kryssningsfartygens hamntider som styr aktiviteternas öppettider. Det stora flytande hotellet hade precis lämnat land när vi körde hemåt från ännu en lyckad utflykt.

Indian river

Många av scenerna i Pirates of the Caribbean-filmerna har spelats in på Dominica. Tia Dalmas hus i Död mans kista ligger i mangroveskogarna en liten bit uppför Indian river. Från utloppet vid Portsmouth kan man åka roddbåt till bland annat den mytiska inspelningsplatsen. Floden är så grund att man inte kan ta sig fram på annat sätt.

Sixten och Astrid.

Det är en dryg timmes bilfärd från vår stuga till Portsmouth. Vägarna är krokiga och titt som tätt får man svänga av för att korsa en av floderna på en temporär bro en liten bit inåt land.

Indian river.

Efter lunch hoppade vi ner i en eka som roddes av Spesh, en väldigt kunnig och informativ guide. Han pekade ut både det ena och det andra längs flodbankerna, växter, djur och spår efter orkanen Erika. Som så många andra ställen på ön så finns här lämningar från plantager, och floden var gränsen mellan två av dessa egendomar. Uppför en liten biflod var stämningen extra trolsk. Det är här som Captain Sparrow träffade häxan Tia Dalma.

FullSizeRender

Fort Charlotte.

Innan vi for tillbaka till Roseau passade vi på att besöka fort Charlotte strax utanför staden. Det byggdes på 1800-talet för att försvara Portsmouth, som på den tiden var öns huvudort. Man behövde aldrig gå i strid mot anfallare, men ett uppror mot kolonialmakten ägde rum här. Fortet har restaurerats under de senaste åren och är nu väldigt trevligt att strosa runt i. På det lilla torget mitt i angäggningen står ett pampigt mangoträd.

Varma källor och vattenfall.

Dominica är en vulkanisk regnskogsö. Det sägs att landet har lika många floder som det är dagar på ett år, och det kan säkert vara sant, åtminstone om man är generös med vad man räknar som en flod. Berg i kombination med floder ger en hel del vattenfall. En del av dem ligger långt in i skogen dit man får vandra, men några kan man ta sig till ganska enkelt. Trafalgar falls är ett vattenfall som ligger nära där vi bor, så hit ska vi ta oss idag.

Vulkanisk aktivitet.

Vägarna runtom på ön är fortfarande märkta av orkanen Erica som drog in över landet 2015. I samband med orkanen kom det extremt mycket regn under en kort tid, och då sköljdes ett antal broar bort, framför allt utmed kustvägarna. På många ställen har man satt upp provisoriska broar i väntan på att man ska hinna bygga nya permanenta.

Trafalgar falls.

Upp till Trafalgar falls kom vi via en omväg. Den vanliga vägen var bortspolad, och man höll för fullt på att fixa till den. Efter att ha stannat till vid några varma källor så kom vi till det så vackert belägna fallet. Sixten tog sig ett dopp i en liten vattensamling strax nedanför innan vi traskade tillbaka till bilen.

Varma bad.

Den vulkaniska aktiviteten ger uppgov till varma källor, och efter lunch så tog vi oss ett dopp i en av dem. Det var badkarsvarmt i bassängen där man samlat det svavelhaltiga vattnet. Här hängde vi en bra stund och varvade det varma med lite mer svalkande vatten från bäcken brevid. Omgivningarna var nästan kitschigt vackra med vattenfall och tropisk regnskog.

Valskådning

Sixten fick en valskådningsutflykt i födelsedagspresent. Eftersom de bara kör ut på söndagar så fick han vänta en dag med att öppna sitt paket.

Man åker ut med en katamaran som andra dagar används som dykbåt. Den är rejält stor och tar drygt tjugo passagerare. Gissningsvis var den fullbokad idag.

Utanför Dominicas kust blir det fort djupt. Här trivs bland annat knölvalar, kaskelotter och späckhuggare. Man kan se valar här året runt, men under vintern är chanserna större. Kaptenen hälsade oss välkomna när vi lämnat land och passade också på att reservera när det gällde alla former av garantier om att få se något överhuvud taget. Detta är inget zoo, valar och delfiner simmar fritt och kanske inte alls hänger utanför Dominica idag.

Kaskelottval.

Båten marcherade på rakt västerut från ön i knappt en halvtimme innan en av besättningsmännen började peka rakt föröver. Man kunde tydligt se ett utblås från en val. Vi hade just fått syn på en kaskelott och bara någon minut senare så hoppade den upp över vattenytan och gjorde ett rejält magplask. Det är stora djur på över tio meter så det dundrade till ordentligt. Tydligen är det ett sätt att kommunicera och samla gruppen. Efter ett par plask så kom det fler kaskelotter till samlingen, och snart var de sex stycken. Det är honor och ungar som håller ihop medan hanarna lever för sig själva en och en.

Närkontakt.

Från och till såg vi dessa pampiga djur när de socialiserade nära ytan. Ibland dök de några minuter för att sen dyka upp lite längre bort. Ett av djuren kom riktigt nära båten som hela tiden var avstängd när valarna var i närheten. Som avslutning på mötet så djupdök ett par av dem och en av de som stannade vid ytan slog ett par gånger med stjärtfenan.

Dyk.

Det var enligt våra guider en väldigt lyckad utflykt. Så mycket val ser man sällan en och samma dag. På vägen tillbaka blev det en kort delfinkontakt. Dessa små raketer kom fram till båten, tog sig en titt och försvann lika fort som de dök upp.

Alla var nöjda och mätta på intryck när vi åkte hem till vår stuga och värmde på lite burksoppa. Vi somnade gott med naturens alla nattljud som vaggvisa.

Roseau

Vi har hamnat i ett väldigt naturskönt ställe. Värdparet Fae och Athie har haft detta boende i tjugo år och hyr ut stugor här på bergets västsida med svårslagen utsikt och bländande natthimmel. Utanför verandan surrar kolibrierna runt från blomma till blomma och vid den lilla stigen upp till stugan kalasar några finkar på stjärnfrukterna som hänger mogna på grenarna.

Vi har hyrt bil för att komma runt. Det är ju altid lite annorlunda att köra bil i andra länder. Här på Dominica kör man dessutom på vänster sida, vilket krånglar till det en del i huvudet på den som är van vid högertrafik. Vi får väl ge det ett försök, annars är det bara att ställa bilen.

Samtidigt på ett hak i Roseau.

Ner till Roseau kom vi i alla fall. Det var veckohandling och lunch som stod på schemat, och efter att falkiskt ha hittat en riktig parkeringsplats så sökte vi upp ett lunchhak. Vi hade utsikt över hamnen där kryssningsfartygen lägger till när vi käkade vår chicken jerk. Jerk är en västindisk kryddning som man kan få med lite olika sorters kött med en ganska stark och lite rökig smak.

Veckohandlingen gjorde vi på en supermarket i downtown Roseau. Det verkar inte vara det vanligaste sättet att fylla sin kyl, många går nog fortfarande till slaktaren, bagaren och marknaden för att plocka ihop vad de behöver för att föda sin familj. Hur som helst så fick vi ihop till några måltider och tog bilen tillbaka till stugan.

Sixten fyller elva.

Här mötte Arthie upp med lite kakor till sixtens födelsedag. Vi mumsade cupcakes på verandan och sjöng en snutt för familjens nyblivna elvaåring. Till kvällsmat blev det pannkakor, på Emmas recept.

Dominica

Att ta sig till Dominica är inte helt enkelt. Eftersom flygplatserna på ön är små så går det inga stora långväga flyg hit, man får byta till mindre flygplan på någon av de mer vältrafikerade öarna i området. Vi var tvungna att mellanlanda på Barbados.

LIAT är ett av de större flygbolagen i denna delen av Västindien. De har ett uselt rykte när det gäller att passa tider, vilket vi redan har fått erfara. Punktlighet när det gäller kollektivt resande generellt är ingen dygd i den här delen av världen.

Färjan från Bequia gick en halvtimme efter utsatt tid och var skumpigare än väntat. Vi ågte ju samma båt ut till ön, men då var det medvind som gällde. Många som seglar här hämtar ut båten i norr och lämnar av den längre söderut. Då får man en behagligare resa och får i princip konstant medvind.

Kingstown har inte rykte om sig att vara någon av Karibiens pärlor precis, men eftersom vi har några timmar att slå ihjäl här så anlitade vi en taxi till att köra oss en runda.

Utsikt från Fort Charlotte.

Fort Charlotte ligger på en klippa högt över staden. Härifrån kunde staden försvara sig mot sjörövare och andra fientligheter. Vägen upp hit är slingrig, men utsikten när man kommer upp är pampig. En klar dag kan man se hela vägen till Grenadas nordligaste öar. Det är läskigt att tänka på hur det kan ha sett ut här för några hundra år sedan med kolonialtidens alla fasor.

Vi hann också med en guidad tur i stadens botaniska trädgård innan vi drog till flyget. För att göra en lång historia kort så var det precis att vi hann med bytet i Barbados. Det skulle till och med kunna vara så att det var tack vare att flygvärdinnan på första flighten också skulle vidare till Dominica som allt gick väl.

En mogen muskotnöt i botaniska trädgården.

Att flyga över Barbados var som att flyga över en europeisk storstad. Här är det tättbebyggt och upplyst. När vi landade på Dominica var det mörkt utanför fönstren fram till att vi landade. Flygplatsen var liten och det var bara två passkontrollanter som tog emot det lilla gänget som trillade in med dagens sista flyg. Utanför huvudbyggnaden stod det en handfull taxichaufförer, men vi hade förbeställt en hyrbil. ”Jaha, det är du som är Andreas - Kevin står där borta med nycklarna till er bil”. Kevin och vi fixade en stund med pappersarbetet innan vi kom iväg. Vi trodde att vi landat på flygplatsen precis invid Roseau, huvudstaden, men så var inte fallet. Landets stora flygplats ligger nämligen på andra sidan ön ganska långt norrut.

Vi tog rygg på Kevin till Roseau. Färden gick upp bland de mörka, branta, regnskogsbeklädda bergen. Molnen drog in i de djupa ravinerna och fullmånen gjorde stämningen nästan overklig, det kändes som om man for genom ett fantasilandskap. Vägen var i gott skick, men väldigt snirklig på sina ställen.

I Roseau stannade vi vid en vägkrog och köpte med oss lite kvällsmat, och lite längre ner längs vägen släppte Kevin oss lösa på landets branta vägar. Sista biten upp till vårt boende fick vi klara själva. Det var några kilometers färd innan vi rullade in bland stugorna på Exotica Cottages fyra hundra meter över havet. Vi blev väl mottagna av vår värd. Eftersom vi var så sena hade de sett till att det fanns frukost i stugan till oss inför imorgon.

Till havs

På vår sista heldag på Bequia tänkte vi ta oss ut på havet lite. Havskajak skulle bli färdmedlet. Vi har varit inne på ett dykcenter här på ön, och de hade förvisso ett liknande upplägg med snorkling och dykning som på Carriacou. Men vi valde att spara lite på slantarna och satsade på egendrivna farkoster.

Kajak i Karibien.

Här på den karibiska sidan av ön så är det väldigt turisttillvänt. Det går en smal strandpromenad längs havet med mindre hotell och restauranger. Man kan köpa souvenirer från små stånd och bodar. Taxichaufförerna är ständigt beredda att ta dig dit du vill. Gissningsvis väljer många som vi att hyra ett litet hus, men Bequia är ju som sagt även en pärla för de som seglar. De som söker avskildhet söker sig upp bland kullarna.

Ett av hotellen nere vid stranden har kajaker till uthyrning. Vi satsade på en dubbelkajak och turades om att paddla. Det var mysigt att se stränderna från sjöhållet och att kryssa runt bland segelbåtarna. Här ligger en hel del europeiska båtar från exempelvis Sverige, Frankrike, Holland och Finland.

Rostade jordnötter till kvällens film.

På kvällen lagade vi soppa i vårt lilla kök. Imorgon bär det vidare till Dominica.

Sköldpaddor

På ön finns det ett ställe där man föder upp havssköldpaddor. Vanligtvis är oddsen för en unge att nå vuxen ålder mindre än en promille. Detta i kombination med att de naturliga äggläggningsplatserna blir allt färre gör att framtiden för dessa djur ser ganska mörk ut. Just här handlar det om Karrettsköldpaddan, eller Hawksbill turtle som den heter på engelska.

Taxi på Bequia.

Vi tyckte att det skulle vara intressant att åka hit, och efter en lite slappig förmiddag och lunch tog vi en taxi över till öns atlantsida. Det är inget spektakulärt akvarium, men det fyller sin funktion. Det fångas in nykläckta ungar från stränder i närheten. Efter sju år släpps de ut och har då ganska bra chanser att överleva. Könsmogna blir de först vid 25 år, och de kan bli upp till 200 år gamla.

Närkontakt.

I grunda bassänger får de simma runt med sina artfränder. De har inte vidare mycket stimulans, men i det fria så driver de under sina första år i livet ändå mest runt med havsströmmarna och käkar maneter. De äldre djuren verkade kontaktsökande och kom gärna fram för att bli putsade och klappade. Det är en delvis sorgig känsla man får här, men förhoppningsvis hjälper det arten på ett positivt sätt.

Solnedgång över stranden.

Sen blev det strandhäng och pizza tills månen gick upp.

Bequia

Vi beslöt oss för att hoppa över frukosten och ta oss till färjan direkt efter att vi vaknat. Det föll ett fint regn över staden när vi drog ifrån gardinerna och vi fick rota fram regnjackorna för första gången på resan. Det har regnat någon enstaka gång tidigare på resan, men nu var vi ju tvungna att ge oss ut.

Hamnkvarteren i Kingstown en regnig tisdagsmorgon.

Ett par kvarter senare var vi framme vid färjeläget och regnet hade upphört. Biljetterna köper man på båten, och överfarten var lugn. Den tar en timme, och båten som vi åkte med hade tidigare trafikerat vattnen runt Bergen i Norge. Många av skyltarna var på norska.

Vårt hus på Bequia.

Bequia är ett stycke bergig ö med gröna skogar och vita stränder. Den har en fin skyddad hamn som lockar till sig segelbåtar i alla storlekar. Just nu ligger det ett femtiotal båtar för ankar här i Princess Margret Bay. Orten där färjan lägger till heter Port Elisabeth, och vi bor fem minuters promenad från bryggan. Från verandan har vi utsikt över båtarna i bukten.

På väg ner till byn.

Vi tog en frukost på ett av caféerna nere vid havet. Eftersom vi har tillgång till kök här så gick vi och handlade råvaror till några frukostar, luncher och middagar. Efter lunch så blev det strand för hela slanten. Fastän vi kommit till en av Grenadinernas pärlor så får vi fortfarande en känsla av lågsäsong. Syltorna har överlägset fler lediga bord än upptagna, dykcentren har alltid plats på utfärderna och vi såg bara en handfull andra turister på båten ut hit. De som reser till Karibien i vinter hamnar inte här.

Jack’s.

Sixtens lärare Elin hade varmt rekommenderat en svenskägd restaurang som heter Jack’s, och här blev det grillbufé när mörkret fallit. Det blev en ganska lång promenad hem genom skogen, men fullmånen lyste upp vår väg.

Det är inte målet som gör resan...

Så var det dags att fyra av trestegsraketen till Bequia. Eftersom vi ska in i ett annat land så måste vi först stämpla ut hos immigrationen och gå igenom tullen. Vi tänkte oss att det skulle räcka med en timme, men ack så fel vi hadde. Det första vi fick veta var att vi var tvungna att hosta upp en kapten, i kött och blod. Vi hade namn på honom och hans båt, men det räckte inte. Vi ringde honom, och han fick pallra sig in till stan. Han heter Forrest och är i 25-årsåldern. Att köra turister mellan öarna verkar vara en mindre del av hans repertoar.

Pappersarbete.

Nu skulle det fyllas i en massa papper om hans båt, betalas någon form av expeditionsavgift, stämplas och donas i passen. Efter en sväng till tullen ute på piren så stack vi via hotellet norrut till Windward där Forrests speedboat ligger förtöjd. Den är inte stor, 4-5 meter lång med utombordare. Spännande.

Forrest i båten.

Färden över gick väldigt bra. Forrest hade varit på sjön förut och vi kände att vi var i trygga händer. Det tog en kvart att ta sig från Carriocou till Union Island. Här skulle proceduren upprepas med tull och immigration. Immigrationen hann dock stänga för lunch innan vi hann igenom. En lunch senare vinkade vi av vår kapten, glada över att kommit en bit på vägen till den lovprisade ön Bequia.

Huvudgatan i Clifton.

Flyget skulle inte gå förrän klockan fem. Det är gott att ha lite marginaler dagar som denna. Clifton på Union Island betar man av ganska fort, och vi hamnade strax på Yummy Stuff Bakery med WiFi och gott kaffe. En kort promenad österut ligger öns flygplats. Här landar bara mindre flygplan och huvudbyggnaden är inte större än en medelstor lada. Flyget skulle gå vid fem enligt mailet vi fått från flygbolaget. Halv sex tidigast enligt personalen på flygplatsen. Klockan sex lyfte vi.

SVG-Air.

Det var hårda britsar och öppet fram till piloterna på det lilla planet. Efter en mellanlandning på Canouan var vi strax framme på St Vincent och staden Kingstown. Sista färjan till Bequia hade vi missat med en timme så det blev övernattning på ett hotell nere i hamnen. Första färjan till Bequia går klockan åtta imorgon.

Paradise beach

Vi har två heldagar här på Carriacou. Igår så dök vi, och idag så blir det rundtur på ön. Carol som är manager på vårt lilla hotell fixade en taxichaufför som skulle köra oss. Efter frukosten bar det av.

Utsikt från hotellet.

Ön är kuperad med ett par toppar som ger bra utsikt över de närmaste öarna. Det är korta avstånd i den här delen av världen. Ett par kilometer från Carriacou ligger Union Island, den södra utposten i landet St Vincent och Grenadinerna. En klar dag kan man dessutom se härifrån till huvudön Grenada och därmed hela landet från ett och samma ställe.

Carriacou är en sömnig ö med ganska få ställen att övernatta på. Huvudgatan i centralorten Hillsborough är kort och kantad av några mindre restauranger, ett par caféer och några uttagsautomater. Matvaruaffärerna är ganska små och turistinformationen har bara öppet på vardagar. Man blir inte påhoppad av försäljare eller inkastad på någon bar precis.

Sockermölla för beredning av sockerrör.

Fiske är enligt vår guide den vanligaste sysselsättningen här. Fångsterna hamnar till stor del på huvudön. Det har funnits en stor lime-odling för några år sedan, men under en torkperiod dog de flesta träden. Annars odlas det mest för husbehov, och i folks trädgårdar ser man papaya, banan och citrusträd. Under kolonialtiden var ön både fransk och brittisk med sockerplantager. Reserna av en sockerrörsmölla står fortfarande kvar på en av höjderna.

Det lilla varvet.

På öns norra del byggs det träbåtar på klassiskt sätt. Materialet är noga utvalt och till viss del importerat från närliggande länder. När vi körde förbi det lilla varvet låg en nästan färdig fiskebåt på land och en annan låg förtöjd vid bryggan och filades på.

Rundan pausades vid lunch och vi tog ett dopp på Paradise Beach. Det verkar vara väldigt få besökare på ön fastän det borde vara högsäsong. En av anledningarna är förmodligen att det är lite omständigt att ta sig runt. Man kan förvisso flyga hit, men att boka via någon av de vanliga onlinetjänsterna är svårt. Båttrafiken är opålitlig och båtar som går idag kanske inte går imorgon. Hur som helst så fick vi en luchpaus på playan, och här var det gott om plats.

Paradise beach.

Resan vidare då? Jo, vi fick svar från St Vincent and the Grenadines air. De hade plats för oss på flyget imorgon från Union Island till St Vincent, och därifrån går en kvällsbåt till Bequia. Carol har fixat en båt till oss från Carriacou till Union Island, för om vi ska hinna med flyget kan vi inte åka med postbåten. Vi har en plan, även om den inte är helt vattentät.

Scuba

Det skulle bli dykning idag, men först skulle vi fixa det där med transporten vidare. Carriacou ligger i norra Grenada, och nästa stora ö norrut heter Union Island och ligger i landet St Vincent och Grenadinerna. Man kan ju tänka sig att det går bra med båtförbindelser mellan öarna, men så är inte fallet. De enda schemalagda turerna mellan länderna är postbåten som går två gånger i veckan, måndag och torsdag. Det är en ganska liten skuta med snickrade britsar utmed långsidorna. Lite som att åka bak i en Jeep. Kaptenen får man kontakt med via mail. Vi provade för någon dag sedan, men han har fortfarande inte svarat.

Från Union island ska vi ta oss upp genom Grenadinerna till ön Bequia. Här skulle det gå färjor måndag morgon, men de har tydligen slutat gå. Tisdag var nästa bud, men då måste vi övernatta på Union island, och det tyckte vi var onödigt. Det går även att ta flyg från Union Island till St Vincent, men numret på hemsidan är taget ur bruk. Fortsättning följer…

Strandcaféet.

Vi hade bokat dykning för Malin och Andreas via dykcentret Deefer Diving. Barnen hänger med gratis och snorklar när vi dyker. Dykcentret var trevligt och välorganiserat, och vi kom iväg från Hillsborough vid tvåsnåret. En kvart senare var vi ute vid en av de västliga småöarna utanför Carriacou. Dykplatsen kallades the Whirlpool, men det skulle inte vara strömt enligt vår divemaster. Barnen kastades i först, och när vi vuxna gick net så följde de efter en liten bit. Det var ett mysigt dyk på strax under en timme. Muränor, languster och en sköterskehaj var några av behållningarna. Dessutom såg vi en pytteliten fisk i en korall; Blennie ska arten tydligen heta. När vi kom upp tog barnen emot fenorna, de hade haft en bra snorklingstur och satt nu och väntade på oss tillsammans med André, kaptenen på den lilla båten. Alla var nöjda när vi for tillbaka mot hamnen och en utlovad fika på caféet nere vid stranden.

Snorklingsbild.

Carriacou

Grenadas andra ö i storlek heter Carriacou och ligger tre timmar norrut med färja. Vi hade bokat biljett dagen innan, så det var bara att knalla ner till hamnen efter frukost och hoppa på. Det var fina vyer som passerade när vi stävade ut från en av den karibiska övärdens finaste hamnar. Den ligger naturligt väldigt bra till på öns läsida med djupa bukter att söka skydd i för havens fartyg.

Öarna här i södra Karibien har en vindsida som vetter österut mot Atlanten och en läsida som vetter mot karibiska havet. Dessutom blåser passadvindarna från norr till söder, så vi har motvind när vi tuffar mot Carriacou. En bit utanför st George’s gjorde en grupp delfiner oss sällskap. Resan blev skumpig när vi kom norr om ön och utsattes för Atlantens krafter.

På väg ner till lunch på stranden.

Fram kom vi som vi skulle i alla fall, och vi blev väl mottagna på hotellet som vi bokat. Här fanns fler svenskar och hotellet är svensktägt sedan många år tillbaka. Ett backpackerpar som blev kära i ön på nittiotalet och beslöt sig för att stanna.

Eftermiddagen spenderades på stranden en bit från hotellet. Djärvt nog så bokade vi in en dykutflykt imorgon, de vuxna dyker och barnen snorklar runt båten. Det kommer att gå finfint!

Doktorn kommer

Andreas har varit febrig till och från i en och en halv vecka. Nu fick det vara nog, så vi bestämde oss för att söka upp en läkare. Elrida som vi hyr lägenheten av har en bekant som är läkare. Hon ringde honom och han kunde komma förbi på förmiddagen. Det tog lite längre tid än väntat, men strax innan lunch så hade Andreas fått en kur penicillin och en spruta. Nu ska det väl bli bättre.

Läkare på hembesök.

Barnen hade strandsug, så vi hoppade på en lokalbuss ner till playan. Lokalbussarna är minibussar med fyra rader säten bakom chauffören. Det är ett trångt, mysigt och billigt  sätt att ta sig runt. Man stoppar bussen nästan var som helst genom att vinka, och det står linjenummer på vindrutan. Man bankar två gånger på rutan när man vill av. Enkelt om man bara vet.

Stranden i st George's

Vi kom ner till stranden när våra magar kurrade som mest. Här var vi inte ensamma. Det ligger ett kryssningsfartyg i hamnen idag, och alla priser på strander är i amerikanska dollar. Det verkade vara mest vinterflyende britter som konkurerade med oss om platsen, men vi kunde parkera oss i skuggan av ett träd några meter från strandkanten. Barnen fick bada sig trötta innan vi åkte hem och lagade lite pulversoppa. Imorgon drar vi till Carriacou.

Grenada

Nu var det dags för den tredje flygresedagen i rad. Det gick nämligen inte att få ihop förflyttningen från Kuba till Grenada på något annat sätt. Hotellet vi bodde på i Port of Spain var litet och trevligt. Vi hade tillgång till köket, så det var lite i stil med ett finare vandrarhem. Frukosten serverades av en kubansk tjej som hellre pratade spanska än den oficiella engelskan.

När vi skulle checka in på flygplatsen fick vi reda på att våra biljetter blivit avbokade - igår. Det knappades en hel del på tangentborden, men de kunde inte hitta några giltiga biljetter. Saker och ting strular ibland, så vi blev inte alltför uppjagade. Barnen satte sig ner och tog fram sina iPads medan vi ringde till Ticket, som vi hade bokat biljetterna genom. De var inte av samma uppfattning som incheckningspersonalen, men kunde efter ett tag också konstatera att biljetterna blivit strukna. Ingen ville ta på sig skulden, så vi fick vackert köpa nya, dyra flygbiljetter. Vi fick intyg på vad som hänt och knallade vidare till säkerhetskontrollen - det här får vi reda ut en annan dag.

Utsikt över St George's

Flyget tog mindre än en timme och vi landade på en lite mindre ö i Karibien, Grenada. Här får man en lite mer vardaglig bild av det Karibien som man annars förknippar med vita stränder och kryssningsfartyg. Det är väldigt kuperat här med gröna sluttningar och hus som klättrar längs branterna. Vi bor några nätter i huvudstaden St George’s med utsikt över hamnen.

Solnedgång.

På kvällen lagade vi egen mat för första gången på flera veckor och åt själva runt matbordet i vår lägenhet. Vi hann även med en promenad upp till det gamla fortet för att titta på solnedgången över Karibiska sjön.

Trinidad-och-Tobago-Trinidad

Vi vaknade upp i Willemstadt på Curaçao. Hotellet vi bor på är delvis inrymt i lokaler från en gammal glassfabrik. Husen är uppförda i två våningar och kvarteren har namn efter glassmaker.

Eftersom flyget igår var rejält försenat så kom vi inte i säng förrän vid ettsnåret på natten. Barnen håller ihop bra när vi reser. Hotellet hade en liten pool där förmiddagen kunde spenderas. Andreas gick ner på stan för att komplettera reseapoteket. Curaçaos huvudstad heter som sagt Willemstadt, men ön är en del av Holland. De väljer en egen premiärminister på ön, och har rätt att stifta lagar utöver de holländska lagarna. Man har holländskt pass och samma rätt till sjukvård och utbildning som de holländare som bor i Europa. Det finns ett par andra holländska öar i Karibien med lite olika varianter av autonomi.

Willemstadt.

Staden ligger runt en stor skyddad bukt. Här ryms både kryssningsfartyg, containerfartyg och Greenpeace-fartyget Esperanza. Husen i stadskärnan är av hollänskt snitt och väldigt färgglada. Unesco har världsarvslistat gamla stan, men om sanningen ska fram är det lite av en kulisskänsla. Det så kallade genuina har fått ge plats åt mycket moderniserande. Till stadens fördel får i alla fall sägas att öns invånare äger staden, det är ingen venedigkänsla precis.

Vi kom upp och iväg efter lunch. Surinam Airways gjorde en mellanlandning i Port of Spain på ön Trinidad i landet Trinidad och Tobago (alltså inte staden Trinidad på Kuba) på vägen till Paramaribo, en inte alltför känd huvudstad, och här gick vi av. Det var kö in till immigrationen, men en vakt sorterade de inkomande resenärerna i någon sorts behovsordning. Gamla, sjuka och barnfamiljer viftades fram i kön och vi drog ännu en gång vinstlotten. Tack mina små barn.

Astrid signerar sin inreseansökan.

Taxichauffören in till stan hade små hinduistiska gudabilder på instrumentpanelen. Vi hann prata en hel del om Trinidad och Tobago under resan in till hotellet i Port of Spain, och det är en källa till information som man absolut ska utnyttja. Det blir ofta intressanta diskussioner om man bara är nyfiken och ställer lite frågor.

Curaçao

Vi var uppe med tuppen idag för att komma i tid till flyget. Saker och ting kan ta sin lilla tid i det här landet, så vi tog vår värdinnas råd och kom till flygplatsen i god tid. Eftersom vi inte gjort av med alla de kubanska sedlarna så ställde vi oss i kön till växlingskontoret. Barnen lekte någon sorts lek med bagaget och minutrarna rullade på. Väl framme vid luckan visade det sig att man bara kunde växla från utländsk valuta till lokal valuta i den här kön - på andra våningen kan man växla på andra hållet. Såklart. På andra våningen var kön inte så lång, så ärendet blev utfört på några minuter.

Frukost på casat.

Incheckningen var smärtfri sånär som på att planet blivit försenat några timmar. Vi fick lunchkuponger som plåster på såren och hängde en stund i incheckningshallen innan vi gick igenom säkerhetskontrollen och emigrationen. I avgångshallen var det inget större drag. Några tulltjänstemän gick runt med sina knarkhundar och en höjdpunkt var när en av dem fick för sig att kissa på någons handbagage.

Gissa vilket flyg som vi ska med.

Vårt plan blev framflyttat några gånger, och vi vuxna började fundera på en reservplan. Vid femsnåret så sprang barnen på några gamla bekanta. Pelle och hans resesällskap som vi träffade på stranden utanför Trinidad satt vid gate 15. Barnen fick lite ny energi och tiden rullade på lite lättare.

Äntligen på väg.

Inte förrän vid åttatiden på kvällen lyfte planet. Vi var färre än tjugo passagerare som kunde tänka sig att åka från Havanna till Curaçao denna dag, men planet har nästan 100 platser.

Havanna igen

Det är alltid interssant att återvända till en stad för att få ett andra intryck. Havanna ligger 12 mil från Poca Boca, alltså Andreas namn på orten Boca de Camarioca, och den sträckan skulle vi avverka tillsammans med någon släkting till vårt värdpar. Han har nämligen både tid, bil och bensin.

Malin och Alberto.

Vi drog ut på avfärden till lunchtid för att slippa jaga lunch direkt när vi kom till Havanna. Det skulle egentligen bli hamburgade nere vid landsvägen, men Alberto föreslog att vi skulle satsa på pan con lechon. Strax väster om Matanzas ungefär halvvägs till Havanna så ligger det ett antal småställen där man kan stanna och äta just det. Pan con lechon är en grillad macka med en rejäl skiva griskött i, och eftersom Alberto brukar komma med bra råd så tog vi detta till oss.

Vi stuvade in vårt bagage i den gamla ryska raketen och tuffade iväg. Efter en timme så låg Matanzas bakom oss, och chauffören saktade in för att hitta ett matställe. Här finns ett kluster med pan con lechon-ställen som ligger i folks hem. Längs vägen står det skyltar, och på verandorna sker serveringen. Efter att ha fått köra förbi ett par ställen som hade slut på mat så fick vi napp. Här hade mor och dotter satt upp ett bord utanför ytterdörren och langade ut mat till fyra hungriga svenskar. Det kändes lite som amerikanska södern där vi satt på verandan och tittade på bilarna som for förbi.

Pan con Lechon längs landsvägen.

Väl i Havanna kände vi snart igen oss. Vi for förbi stadskärnan och vidare västerut mot en lite mer välbärgad stadsdel. Det frågades flera gånger om vägen, men mannen vid ratten verkade väldigt vilsen. Alexis hade ringt vårt boende och ritat ett kryss på vår havannakarta, men det var tydligt att han som körde inte kunde läsa en karta. Till slut blandade vi oss i navigeringen och guidade oss till vår slutdestination.

Flera personener som vi konfronterat med kartor har ryggat tillbaka och börjat peka istället. Att kunna läsa en karta är tydligen inte en självklarhet här på Kuba. Mannen som körde oss var i våra föräldrars ålder och har förmodligen en ganska begränsad skolgång.

Utsikt från vår balkong.

Casat var inrymt i ett gammalt vackert sekelskifteshus. Entrén är en trappa upp med stora sällskapsytor. Rummen är på tredje våningen, och vårt hade utsikt över gatan med en liten balkong. Att hyra ut rum på det här sättet började på nittiotalet, och anledningen var att locka hit turister. Man hade ända sedan revolutionen 1959 haft väldigt goda relationer med Sovjetunionen och östblocket. När berlinmuren föll började saker och ting försämras på Kuba, de så kallade svåra åren. Navelsträngen till Sovjet klipptes nästan helt och man fick snart brist på både mat och materiel. Folket svalt och för att få in kapital till landet så började man tillåta denna form av privat företagande.

Nyårsafton

Årets sista dag skulle vi alltså tillbringa på den kubanska nordkusten. Här hade det blåst sedan igår, och när vi kom ner på stranden så gick vågorna höga. Det ligger en flack ö något tiotal meter ut från land. Över den flög vågorna med rejäl kraft. Någon hade placerat en pinne med röd flagga på stranden, så det var officiellt badförbud. Det var lite moll i leden, men vi satte oss ner och beundrade naturens krafter istället för att bada. Att gå fram och tillbaka längs stranden och titta på vrakgods kan också ge en timme mening.

En blåsig dag på stranden.

Efter lunch kom vi tillbaka till casat. Vi hade kommit överens med våra värdar om att äta hemma på casat idag, och det skulle bli griskött som huvudattraktion. Alberto höll på att lasta ut lite styckbitar från bakluckan på sin bil. Han hade kommit överens med en kvinna i området om att hon skulle grilla köttet åt oss, men hon hade tydligen backat ur. Eller i alla fall sagt att det inte skulle bli klart förrän klockan elva på kvällen. Han och hans svåger Manolo hade även baxat hit grill och grejor för att fixa grillningen hemma i trädgården.

Det trillade in fler och fler människor allt eftersom eftermiddagen led. Vid tresnåret så satt vi vuxna nere i köket och hjälpte till med att skala vitlök medan barnen lekte runt med de andra jämnåriga i trädgården. Manolo och Alberto dividerade lite om huruvida det är ok att peta i glöden med en machete. Enligt Santería-religionen så ska det betyda otur. De provade med en pinne en stund men beslöt sig ganska snabbt för att de praktiska aspekterna skulle ha företräde framför de religiösa.

Coolaste killen på festen, Alexis pappa. Som klippt och skuren från en jeansreklam.

Huset var fullt när köttet var färdigt vid sjusnåret och bordet dignade av nyårsmat. Det var salladsfat, yuka, ris och kött som mättade oss. Till efterrätt var det en liten skiva kokoskaka. Malin satt och tjatade med släktingarna en bra bit in på kvällen, men vi drog oss tillbaka innan tolvslaget. Imorgon ska vi sluta cirkeln här på Kuba genom att ta oss tillbaka till la Habana!