Sixten

Astrids födelsepresents-dag

Idag så gick vi upp och skulle äta frukost på samma ställe som vi åt lunch igår. Efter frukosten så tog vi tunnelbanan till ”south ferry” och tog därifrån färjan till ”Liberty island” När vi kom ut så fick vi två ljudguider som jag och mamma beslagtog direkt. Vi gick runt, kollade på frihetsgudinnan och gick in i henne.

Inne i henne så gick vi runt på ett museum där de hade gjort en kopia av hennes fot som man fick sitta på. När vi hade varit där i två-tre timmar så åkte vi tillbaka med båten och åt lunch. Vi åkte till Empire state building för att ta hissen upp till 86:e våningen och kolla på utsikten där (detta var ett av mina många önskemål för New York).

När vi hade tittat klart så åkte vi ner. Det blev kvällsmat på JFK:s internationella flygplats. Vi åkte hem 23:00 (lokal tid).

Tack för att du följde min dagbok den här resan och jag vill säga att jag skriver nästa gång också! Jag vill också säga att jag var ganska så omotiverad till det här på slutet men fortsatte ändå med att skriva. Hejdå!

Astrids födelsedag och Times Square

Idag så gick vi upp tio över fem och sjöng för Astrid innan vi skulle ta flyget ifrån Martinique till New York klockan åtta på morgonen. Astrid fick: ett spel på iPaden och så fick hon ett besök på frihetsgudinnan. När vi kom till flygplatsen så åt vi vår frukostmatsäck och gick sedan igenom säkerhetskontrollen. Klockan åtta så tog vi flyget till New York. När vi kom fram så tog vi en taxi till vårt hotell, som är nordamerikas högsta och åt lunch på en närliggande Diner. Efter det så gick vi en runda på Broadway och kom fram till Times Square.

Sedan så gick vi till Empire state building och kollade på den. De som stod vid ingången rekommenderade inte oss att åka upp eftersom att man inte såg något på grund av de för låga molnen. Efter det så tog vi tunnelbanan till hotellet. Det fick bli italienskt idag när Astrid fyllde år.

Snorkling

Idag så åkte vi till en strand som var högt rekommenderad överallt på internet för den fina snorklingen. När vi efter en timmes bilfärd kom fram så åt vi lunch på ett kafé. Jag och Astrid började snorkla själva medan mamma och pappa drack kaffe. Vi snorklade till andra sidan bukten med pappa. På vägen tillbaka så dök jag 7,5 meter, vi såg en havsorm på bottnen och vi såg en sjögurka.

Havsorm.

Sjögurka.

Sedan så åkte vi hem.

Strand och stängd konsthall

Idag så åkte vi iväg en stund efter frukost i riktning mot en by där det skulle finnas en fin konsthall som var rekommenderad på internet. När vi kom fram så var det runt lunchtid och de hade middagsstängt ända till klockan fyra. Så, vi åt lunch och gick till stranden för att bada näst sista gången på riktigt den här resan.

Efter det så kollade vi om konsthallen var öppen. Det var den inte. Dörför så åkte vi hem till hotellet och åt kvällsmat.

Bananmuseum

Idag så skulle vi åka på en tur in till en by en liten bit bort (30-50 minuter med bil) från hotellet. Så, vi åkte iväg efter att ha badat i poolen en ganska så lång stund. Vi åt lunch när vi kom fram. Det fick bli kycklinglår till lunch idag. Sedan så gick vi i byn. Vi åkte till ett bananmuseum och kollade på utställningarna, parken och restaurangen.

Hejdå Dominica!

Idag så gick vI upp och skulle äta en snabb frukost innan vi åkte ner till Roseau, lämnade tillbaka hyrbIilen nära båtterminalen och checkade in våra väskor så att de som vi inte skulle använda skulle inge en extra börda på båten.

Sedan, när vi kom fram så gick vi och åt lunch på McDonalds. När mamma hade varit på turisinformationen så gick ifrån McDonalds och lekte en stund på en lekplats i närheten.

Efter lite krångel så fick vi en hyrbil och åkte till hotellet som låg på andra sidan ön. Det tog 30 minuter att köra. Det var jazzkväll på hotellet så vi fick mat och lade oss till ro direkt efter kvällsmaten.

Lugnt på Dominica

Idag så tänkte vi ha en ganska så slapp dag på Dominica och då så blir det såklart mindre att skriva i dagboken. Men jag vill också säga att vi längtar hem mer än någonsin eftersom att skolan har startat och man kanske ligger lite back (speciellt för mig eftersom att Astrid går i f-klassen på mölletofta). Så, efter en slapp förmiddag och en 3-kilometers gåtur (jag och mamma gick) så åkte vi ner till Roseau för att gå på Dominicas nationalmuseum. Där så fanns det utställning om vulkanutbrott, indianerna innan europeerna, slavhandeln, de gamla europeerna och politiken i landet.

Jag och Astrid hjälpte pappa med att laga kyckling med Teriyakisås och ris.

Champagne i havet!

Idag Så åkte vi iväg vid lunchhtid för att äta lunch i stan på ett ställe som är rekommenderat av Lonely planet (översättning: den ensamma planeten/ensam planet). Vi åkte sedan till ett känt rev där det bubblar från bottnen på grund av vulkaniska aktiviteter på Dominica. Vi snorklade hela familjen tillsammans och det var jättecoolt.

Ser ni bubblorna?

Vi åt kinesiskt till mat.

Indian river

Idag så åkte vi iväg strax efter frukosten och åkte i en timme till ”Indian river” där scenen i tvåan när de möter häxan Tia Dalma. När vi komfram så åt vi en lunch. Efter lunchen så åkte vi en roddbåtstur på floden.

Tia Dalmas hus.

Vi stannade till i en djungelbar och drack juice.

När vi var klara så åkte vi till ett fort där vi skulle kolla på den fina utsikten. DEt var jättefint och vi fick gå på murkanten för mamma och pappa.

Varma källor

Idag så var vi på rummet fram till ungefär 10-snåret som vanligt och åkte sedan till ett kafé som olyckligtvis hade stängt. De som jobbade där rekommenderade att vi först skulle åka till några vattenfall och sedan bada i varma källor. Eftersom att de lät pålitliga så gjorde vi som de rekommenderade. Först så åkte vi till de höga vattenfallen. Vi parkerade och gick sista biten till fallen. Om man ville så kunde man bada på egen risk nära vattenfallen och, detta händer kanske inte igen på flera år så, jag gick tillsammans med mamma bort och badade (det var bara jag som badade).

Jag som badar (nere till vänster).

Efter det så åt vi lunch. Jag fck prova flygfisk till lunch medan Astrid åt kyckling. Efter det så badade vi i en varm källa. Det fanns en kall bassäng brevid. Så, vi gick först i den kalla poolen och gick sedan i den varma.