Cienfuegos

Så var det dags att ta farväl av las Terazzas. Hotel Moka är det enda riktiga hotell som vi kommer att bo på i Kuba, och vi lät oss väl smaka av bufféfrukosten. Vi hade fått gjort lite mackor som färdkost innan vi hoppade in i taxin till Havanna.

Dagens amerikanare.

Bilarna är i regel ganska skruttiga här på ön. När vi skulle veva ner rutorna så fick vi skicka runt handtagen till fönsterhissen. Luftkonditionering har inte funnits i någon av de taxibilar som vi åkt med.

Det var bra sprutt i bilen på Autopistan när vi som vanligt fick kryssa mellan hästar, cyklar och gående. Turen tog oss till Viazuls bussterminal i Havanna. Biljett vidare hade vi redan bokat, men de skulle bytas mot en annan utskrift. Lite som ett boardingcard fast större. Det knattrades ut var sin A4 på bolagets matrisskrivare, och vi tog oss till ”gaten”, en av de två möjliga utgångarna. Den låg tio meter från incheckningsdisken.

En medresenär granskar sin bussbiljett.

Nu var det fyra timmars resa kvar till dagens slutmål, Cienfuegos. Innan avgång meddelade chauffören att toaletten inte funkade. Några nödiga resenärer fick snabbkissa på en liten baño precis innanför grindarna innan vi taxade ut.

Till Cienfuegos kom vi mitt på eftermiddagen. Här ligger Viazuls busstation ganska centralt. Det var en stad med kolonialkänsla som mötte oss. Gatorna och avenyerna är numrerade i stället för att vara namngivna, och vi bor på gata 35 och nedanför aveny nr 0. Staden avslutas med en lång udde, la Punta, som är så smal att den bara rymmer ett hus på bredden med havet runt om.

Utsikt från taket på vårt casa.

Baksidan på Hostal Angel y Isabel rymmer en friliggande byggnad med tre dubbelrum. Vi fick två av dessa till vårt förfogande. Barnen var först kaxiga och ville ha ett eget rum. Allteftersom eftermiddagen gick så svängde de mer och mer åt att de ville ha en vuxen också på rummet. Barnens vilja är som bekant de vuxnas lag.

Det blev ett dopp i havet från casats brygga innan vi packade upp och åt middag. Vi kom att prata med ett äldre par från Tyskland som också anlänt idag. De hade hyrt egen bil och skulle göra ön på fyra veckor från väst till öst. Modigt.