Blog

Budapest med varma bad

Ett varmt Budapest slog emot oss när vi vid tiosnåret lämnade hotellet för en tur i staden. Donau delar miljonstaden i Buda och Pest. Vårt hotell ligger på Pestsidan.

Första målet för dagen var att ta oss till den befästa kullen på Budasidan. Här ligger det kungliga slottet med sin svårslagna utsikt över floden och de vackra stålbroarna. För att orka gå från floden upp till slottet så tankades det lemonad på ett litet söndagsöppet café en kort promenad från tunnelbanestationen.

Utsikt från Buda mot Pest.

Väl uppe vid murarna fläktade det lite. Staden vänder en vacker sida mot floden med parlamentsbyggnaden som en av de mest iögonfallande byggnaderna. De långsmala flodbåtarna pilar upp och ner för floden. Vid kajen på Pestsidan ligger några flodkryssare förtöjda. Donau kan ta dem till ytterligare tre av Europas huvudstäder - Wien, Bratislava och Belgrad.

Gåendes över en av broarna lämnade vi Budasidan och tog sikte på ett av stadens klassiska badhus. Spårvagn och tunnelbana tog oss till Szechenyibadet i utkanten av centrala Budapest. Här har man kunnat ta ett dopp sedan tidigt nittonhundratal. Det var inga köer när vi kom, så en liten stund senare hoppade vi i plurret.

En varm dag i Budapest.

Kvällsmaten tog vi på ett litet hamburgerhak i närheten av stadens motsvarighet till London eye. På promenaden hem gick vi förbi Europas största synagoga. Här finns ett minnesmonument från andra världskriget i form av en tårpil av metall där man på varje blad graverat in namnet på en familj som dödats under förintelsen. I de judiska kvarteren bakom synagogan fanns informationsväggar med skrämmande berättelser om judarnas situation i Budapest under nazismens skräckvälde.

Lång dags färd mot Budapest

I fjol tog vi tåget från Belgrad till Budapest. Den resan talas det fortfarande om bland småfolket. Vi kom fram ett par timmar efter utsatt tid och magarna ekade tomma eftersom den utlovade restaurangvagnen hade uteblivit. Idag skulle vi ta oss till Budapest västerifrån, vilket även det skulle visa sig vara en utmaning. Dagen började hur som helst i dur med en mättande frukost på hotellet.

Slottsträdgården.

Vårt hotell ligger knappa kilometern från stationen i Fulda. Fulda har ett slott med tillhörande park i barockstil. Från vårt hotell kan man ta vägen genom parken för att komma till stationen. Det var bröllop på gång när vi gick förbi slottet och vidare genom parken. Precis innan vi gick ut genom grindarna i andra änden av parken mötte vi några maskeradklädda stadsbor med kläder i barocksnitt. Staden marknadsför sig som den barocka staden.

Vi trillade in på stationen en halvtimme innan utsatt avgångstid för vårt tåg. Vi skulle dela upp resan till Budapest i två delar med en lunchpaus i Linz. Så snart vi kom upp på perrongen meddelades det att tåget var femtio minuter försenat. Det var ganska exakt så länge som vår paus i Linz. Med andra ord så skulle det bli tajt att hinna med bytet.

I ett försök att vara proaktiva så kilade vi vuxna in på biljettkontoret och bokade platsbiljetter på ett senare tåg från Linz till Budapest. Man kunde från andra sidan disken bara erbjuda oss två platser. Bättre än inget tänker optimisten.

Det var lång kö på biljettkontoret så när vi kom ut på perrongen igen så rullade vårt tåg precis in. Just där skulle våra möjligheter att komma till Budapest överhuvudtaget den dagen ha kunnat försvinna. Med minsta möjliga marginal kom vi hur som helst med tåget.

Solen står lågt när vi lämnat Wien och är på väg till Budapest.

Det meddelades efter en stund att tåget var tvunget att ta en annan väg på grund av en brand på den ordinarie sträckningen. Två timmars försening var prognosen. Då var våra två platser på det senare tåget från Linz också i fara. Vi beslöt oss för att inte hoppa av i Linz utan fortsätta vidare till Wien för att lättare hitta boende om vi inte skulle hinna med sista anslutningen till Budapest.

Det blev i alla fall byte i Linz eftersom vårt tåg var för försenat för att ta oss hela vägen till Wien. Ett annat snabbtåg tog oss sista timmen till Wien. Vi kopplade upp oss och bokade platsbiljetter via det österrikiska järnvägsbolaget till sista tåget från Wien till Budapest.

Keletistationen i Budapest.

Strax efter 22 rullade vi in på station Keleti i Budapest, och eftersom alla var trötta valde vi att åka taxi den dryga kilometern till vårt hotell. Tyvärr tog taxichauffören dubbelt så mycket betalt som han borde ha gjort för den sträckan, men å andra sidan körde han helt fel, så vi fick ändå resevaluta för pengarna, något som vi inte uppskattade just där och då. Men vid midnatt hade vi kommit fram, checkat in, duschat av oss resdammet och lagt oss till ro i våra svala sängar. Godnatt!

Fulda

När vi planerade årets resa var tanken att vi skulle ta nattåg ner genom Tyskland till Budapest. Vi var dock inte ute i tillräckligt god tid för att få kojplatser på de rullande hotellen. I stället delade vi upp första benet på resan i två delar med övernattning halvvägs ner genom Tyskland. Staden Fulda ligger just precis där - mitt i Tyskland.

Pappersarbete.

Vi steg av på stadens station vid sexsnåret, efter en resdag som började elva timmar tidigare, och gick direkt till hotellet och checkade in. Staden har någon form av tillställning med medeltidstema som vi lunkade förbi på vägen till värdshuset Svarta Tuppen. Stället skulle enligt receptionisten servera mat från regionen. Vi blev inte besvikna av menyn och beställde tre portioner att dela på. Hela familjen blev mätta och nöjda efter spisningen.

En av stadens pampiga korsvirkeshus.

Innan vi drog tillbaka till hotellet besökte vi en stormarknad för att bunkra upp med lite färdkost till morgondagens resa till Budapest.