Sixten

Malmö

Idag skulle vi helt enkelt hem och dit kom vi. När vi kom till stationen i Berlin så köpte vi en sorts glass doppad i choklad som var väldigt gott innan vi hoppade på tåget mot Hamburg. Det hände inte så mycket på tåget, vi åt lunch i Hamburg och sen var vi på väg hem.

Efter färjan till Danmark så tog vi bussen till Köpenhamn och sedan tåget till Malmö. När vi kom till huset så välkomnades vi av mormor och morfar och vi åt kvällsmat med dem. Tack till er som har läst denna bloggen, det har varit kul att dokumentera denna resa. Det roligaste som hände denna resan var nog när pappa sade ”Cash, I have lot of cash” på New York café i Budapest efter att kyparen frågade om vi ville betala med kort eller kontant.

Berlin

Idag kom vi upp väldigt tidigt och fick en matsäck på hotellet och sedan skjuts till tågstationen. Vi skulle ta tåget först till Villach, sedan ett annat tåg till Berlin. På tåget till Villach så hände inte så mycket. När vi hade bytt i Villach så vi åkte mot München så blev jag hungrig och jag och mamma gick till restaurangvagnen. Det var fullt där men vi delade plats med en Östrerrikisk kvinna och hon var faktiskt ganska trevlig. München var en av de största stationerna jag någonsin varit på och vi åt ännu mer lunch innan vi hoppade på tåget till Berlin.

Framme i Berlin så gick vi till vårt hotell, checkade in och åt på en Biergarten i närheten.

Kyrka och bad

Det finns en liten ö med en kyrka i sjön och det var en av platserna som familjen ville till efter frukosten. Det blev en av önskningarna som uttrycktes efter frukosten, tillsammans med att bada, se en borg uppe på ett berg med utsikt över sjön och en ravin mellan två berg. Det första blev att åka ut till den lilla ön i en timme.

Efter det så blev det bad (till och med pappa kom i) innan lunch och mer bad.

Ravinen och borgen blev inte av, men det blev finrestaurang precis vid sjön med bästa maten hittills.

Bled

Vi skulle egentligen ha kommit fram till Lake Bled igår kväll men tåget gick sönder så vi kom bara till Ljubljana. Efter frukost på. hotellet så hoppade vi på ett tåg. som skulle ta 40 min till Bled. När. vi kom fram såtog vi en taxi frånhotellet då tågstationen låg en bit därifrån. Vattnet här är klarblått och det finns förvånansvärt mycket fiskar i sjön.Det är dessutom inte jättevarmt i vattnet så ett dopp eller bad är väldigt uppfriskande. Jag och. Astrid startade badet med att snorkla och vi såg till och. med en väldigt stor mal.

Mamma och pappa hade hittat ett ställe där man kunde åka rodel ner för en väldigt hög kulle/ett litet berg. Jag och Astrid fick tre åk var medan mamma och. pappa åkte liften upp en gång och gick ner tillsammans. Stället där de hade. sommarrodel var egentligen ett ställe där man kan åka skidor på vintern så det blev. skidlift på sommaren. Det var även väldigt fin utsikt från berget.

När vi kom ner så tog vi en glass och gick runt i stan lite. En festival som heter Bled festival ska börja imorgon så det höll på att sättas upp partytält osv. Vi gick sedan tillbaka till hotellet och hängde där en stund innan kvällsmaten. Det blev kvällsmat på restaurangen i anslutning till hotellet och. vi lade oss i de bekvämaste sängarna hittills den här resan.

Tåg? Tåg.

Dagens resmål var ju alpsjön Bled men vi kom inte riktigt dit idag, jag ska förklara. Det började med en frukost på lyxhotellet med en gammal hiss och sedan på spårvagnen mot stationen. När vi kom fram till stationen som hette centar så var det den sunkigaste stationen iallafall jag någonsin sett.

Det var grafitti överallt och inte en skymt av personal. Vi hittade en biljettlucka där det enda hon kunde förklara för oss var att det skulle gå ett tåg till Bled från spår tre. Vi gick upp dit och en vänlig man skulle också på det tåget. Vi kom på, tog våra säten och gjorde oss redo för många timmars tågfärd. Efter att ha kommit över den Kroatiska gränsen så slutade loket fungera och de började reparera det vilket skulle ta ungefär två timmar sade någon, fyra timmar sade någon. Det kom ett annat lokaltåg som bara gick till Zagreb och vi hoppade på det. Tåget som vi tog från början skulle ändå stanna där. Vi kom fram dit utan större misslyckanden och köpte lite pizza på samma ställe som vi köpte pizza på förra året. Sen kom tåget som vi var på från början och vi tog det ända till Ljubljana. där vi har tagit in på ett hotell även om vi egentligen borde vara vid Bled nu.

Superultrakul tåg, mot Belgrad

Efter frukosten idag så gick vi till tågstationen och hoppade på tåget mot Belgrad. Vi skulle komma fram på kvällen så vi gjorde oss redo för en lång resdag. Det finns egentligen inte så mycket att säga om resten av dagen utom att när vi precis kommit in i Serbien så skulle de typ byta lok eller nåt och det tog flera timmar. När vi hade checkat in på hotellet så åt vi kvällsmat kl. 23 och gick sedan och lade oss. Det ska bli en till minst lika lång resdag imorgon.

Bil och Sofia

Japp, igår nämnde jag det i bloggen men idag hände det. Pappa körde bil i fyra timmar. Vi skulle till Sofia. Det hela började med att gå upp på morgonen och fixa lite mackor i bilen innan vi åkte till ett bageri som svenskarna hade rekommenderat. Där köpte vi sånt typ wienerbröd med vaniljkräm som vi åt på vägen. Vi åkte förbi gränsen rätt så enkelt och åt lunch på en restaurang mitt ute i ingenstans. Efter det så fortsatte vi mot Sofia, lämnade hyrbilen i Sofia, checkade in på hotellet och gick ut i stan. Mamma och pappa ville ta en tur där för vi skulle bara vara här nu i eftermiddag. Det blev fika på ett café, sedan skulle Astrid och mamma spendera nästa timme i två olika affärer. Efter det så ville mamma och pappa se en kyrka som verkade vara rätt så stor och känd innan det blev kvällsmat på ett streetfoodställe som sålde hamburgare.

Sen gick vi tillbaka till hotellet, trötta och halvredo inför imorgon.

Ensambarn för en dag

Vi startade idag med att äta en ungefär likadan frukost som igår, fast lite senare för vi var trötta från igår kväll. Den andra familjen skulle in till Thessaloniki för de hade lite ärenden och skulle också gå runt och shoppa på den nystartade rean. Mamma och pappa ville inte göra det utan de ville se något landmärke eller liknande. Dimitris, pappan i den andra familjen gav oss tips om en akvedukt i en närliggande stad som heter Kavala och en väldigt gammar Grekisk stad som heter Philippi efter Philip II, Alexander den stores pappa. Astrid ville däremot åka och shoppa så vi delade upp oss. Astrid fick åka och shoppa med dem och jag fick vara ensambarn för en dag.

Pappa var egentligen inte så sugen på att köra dit för han ska köra i fyra timmar imorgon men han fick stå ut med det. När vi kom fram till Kavala så blev det Gyros innan vi gick upp till fortet på den höga kullen där man kan kolla på akvedukten ifrån.

Vi åkte sedan vidare till Philippi vilket är en stor fornlämningsstad och man hade mycket att kolla på där, bl.a ett museum och en stor amfiteater.

Kvällsmat blev det sent med mamma och pappa och Astrid kom tillbaka runt kl. 22:00. Imorgon ska vi börja resa hemåt.

Hav, hav och mer hav

Jag tror att jag har börjat förstå vad det är som gör att man längtar hem när man. är på en resa. Det har gått mer än två veckor nu och hemlängtan känns starkare än tidigare på resan. Man vill alltid hem. men just idag så. blev det mer. än innan. Jag tror att det man längtar till inte är kompisarna,  ens egen säng eller trädgården, utan jag tror att det är känslan av ett hem man saknar. Jag har aldrig varit på. något hotell där vi har varit innan den här resan och det är det som gör en lite ledsen. Man är osäker.

Vi kom upp imorse. Igår kväll.  så bestämdes det att vi skulle komma till kompisarnas hus kl. 10:00 och vi var där då. Det bjöds på en wienerbrödsliknande bakelse med vaniljkrämsfyllning, Chokladmjölk, yoghurt med honung, bröd, osv. Det var en riktig festmåltid till frukost. Det byttes sedan om och vi stack till stranden. Det blev oavbrutet badande och strandtennis (utom för läsk) innan vi stack och åt på en fiskrestaurang. Vi beställde in en massa rätter som vi delade på och de hade bland annat väldigt goda musslor och bläckfiskar. Lunchen var stor och vi åt upp det mesta men man blev väldigt mätt och vi gick tillbaka till stranden i några timmar till. Gogge (äldsta barnet i deras familj) hade varit i Thessaloniki i några dagar men idag kom han till byn. Dessutom så kom Dimitris bror och hans fru och vi åt en väldigt sen kvällsmat på ett mycket populärt ställe. Det blev Crepes för mig och Astrid åt en fjärdedels våffla (jag åt halva). Vi avslutade kvällen med att sticka till samma spelhall som igår, fast idag utvidgades sällskapet.

Vi kom därifrån, trötta och mätta runt midnatt. Godnatt!

Hemmakänsla och hemlängtan

Idag skulle vi ta bilen genonm snirkliga landsvägar till en liten by en timme från Thessaloniki och träffa en familj där pappan är från Grekland. De har ett hus där som de bor i på sommaren. Efter en tidig uppstigning (enligt mitt mått) så åkte vi iväg till det lilla bysmhället. När vi kom fram så var det lite förvirring med var vår lägenhet låg men vi kom dit till sist och när vi hade pustat ut lite så gick vi till deras sommarstuga. Det visade sig att det skulle bli lunch hos dem med en annan svensk familj.

Uppe till höger, Dimitris, han från Grekland. Nere till höger, Två barn från den tredje svenska familjen. Uppe till vänster, Mamma i tredje svenska familjen och nere till vänster, jag.

Det blev grekisk sallad, kyckling, någon böngryta och pommes frites. Det var gott. Den tredje familjen skulle åka hem till Sverige den dagen så det blev vi och våra kompisar efter maten. Genomgång av vår kompis familj: Dimitris (Pappan, Grekisk), Monica (Mamman, Svensk/Polsk), Nike (dotter), Jakob (son) och Gogge (äldre son). Gogge ska komma imorgon så detblev inte riktigt hela deras. familj. men jaja. Nike är i min ålder, Jakob i Astrids ålder. Vi allihopa. gick tillsammansner till stranden och badade. Vi fick. också prova en Grekisk lek som var något som liknade spökboll när vi var i vattnet. Det blev glass. På stranden och var och en gick hem till sig och duschade tills det var dags att äta. Vi sågs vid stranden och stack till ett ställe där de kände många som jobbade. Efter maten så blev det en stund på en spelhall innan vi gick tillbaka till lägenheten och kom dit runt midnatt.