Coimbra

Vår enda hela dag i Coimbra var ganska väl utstakad. Fram till lunch så skulle vi kolla in de gamla delarna av staden, och på eftermiddagen var det hotellets pool som gällde. Det var utlovat närmare 40 grader som högst under dagen.

Vi bor på ett lite större affärshotell. Såhär i semestertider kan man få ett rum för en ganska rimlig peng, och frukosten består av en ordentlig buffé. Vi är inte ensamma här, men man kan inte klaga på att det är trångt.

Branta gator och gränder.

Den knappa kilometern in till de gamla delarna av staden gick vi. Jämfört med igår eftermiddag så var det svalt i skuggan. Stadens centrum ligger på en kulle som har sin fot nere vid floden. Högst upp ligger nu några pampiga universitetsbyggnader och en botanisk trädgård. Gatorna som leder upp hit följer terrängen och är bitvis ganska branta. Vi gick ett halvt varv runt kullen innan vi var uppe. På ett par ställen kan man se lämningar från tiden då morerna härskade här.

Gamla staden.

Vi tog en fika på ett café med utsikt över de nedre delarna av staden och floden, och när vi sen kom vidare till universitetsområdet så hördes musik. Det var en grupp studenter som spelade och dansade för glatta livet. Det var en sådan spelglädje att vi köpte med oss deras senaste platta.

Spelglädje.

Universitetsbyggnaden täcker tre sidor av ett torg där den fjärde vätter söderut mot floden. Klockan började närma sig lunch och vi strosade ner för de ringlande gränderna. Eftersom det är så brant så är det sällan raka vägen som gäller. Man får kringelikroka sig fram för att ta sig dit man ska. En karta är till stor hjälp om man inte är både mätt och äventyrslysten samtidigt.

Universitetet i Coimbra.

Lonely planet hade rekommenderat ett par matställen i området, men de var alla stängda. På helgerna äter man tydligen lunch hemma. Inte så långt från stationen hittade vi dock ett hak som kunde mätta oss. Vi körde den lokala menyn och beställde getgryta till Astrid, bläckfisk till Sixten och sardiner till oss vuxna. Allt slank ner.

Innan vi gick hem så slank vi in på stationen igen. Vi har sedan ett tag tillbaka beslutat oss för att skippa norra Spannien den här resan. Värmen tar ut sin rätt, och efter nattåget till San Sebastian så tänkte vi ta ett snabbtåg till Paris. Det blir då ett dygns resa, men större delen av tiden har vi egen kupé med sovplatser. Nu fattas bara platsbiljetter till TGV-tåget.

Utsikt över staden.

Luckan för internationella biljetter hade nu öppet. Mannen som betjänade oss hade lustigt nog lunchat på samma ställe som vi en stund tidigare. När vi redogjort för vårt ärende så började han knappa på datorn. Det tog en stund innan han meddelade att det inte verkar fungera, oklart varför. Inget av tågen den dagen kunde han fixa biljetter till. Eftersom vi redan ordnat boende i Paris så var detta lite av en showstopper. Vi ringde hem till Big Travel där vi köpt våra andra biljetter. Man svarade på kontoret i Lund där de fick också fick upp ett felmeddelande nar de försökte boka plats.

Stationen i Coimbra.

Rådet var att åka till San Sebastian på vinst och förlust och försöka fixa biljetter vidare därifrån. Vi har inte haft problem med att boka biljetter tidigare även om vi inte alltid fått plats på just den avgång som vi önskat. Vi antog att tågen var fulla och att vi fick tänka ut en plan B.

Vi drog oss hem till den svalkande poolen och började fundera. Tågplaneringsappen lät meddela att det förvisso fanns tåg där man inte behövde platsreservationer som kunde ta oss till Paris, men då fick vi vara beredda på att åka en bra bit på natten utan garanti om att få komma med. En sittplats skulle vi hur som helst inte kunna räkna med. Vi fick helt enkelt dra i tofsen och kolla in andra färdmedel. Istället för tåg fick det bli flyg från Lissabon till Paris. Inte precis vad vi planerat, men vi löste problemet - allting ordnar sig, men inte alltid på det sätt som man tänkt.

Efter en ordentlig pooleftermiddag gick ut på stan och åt. Packade inför imorgon och gick och lade oss.