Sixten

Astrids födelsepresents-dag

Idag så gick vi upp och skulle äta frukost på samma ställe som vi åt lunch igår. Efter frukosten så tog vi tunnelbanan till ”south ferry” och tog därifrån färjan till ”Liberty island” När vi kom ut så fick vi två ljudguider som jag och mamma beslagtog direkt. Vi gick runt, kollade på frihetsgudinnan och gick in i henne.

Inne i henne så gick vi runt på ett museum där de hade gjort en kopia av hennes fot som man fick sitta på. När vi hade varit där i två-tre timmar så åkte vi tillbaka med båten och åt lunch. Vi åkte till Empire state building för att ta hissen upp till 86:e våningen och kolla på utsikten där (detta var ett av mina många önskemål för New York).

När vi hade tittat klart så åkte vi ner. Det blev kvällsmat på JFK:s internationella flygplats. Vi åkte hem 23:00 (lokal tid).

Tack för att du följde min dagbok den här resan och jag vill säga att jag skriver nästa gång också! Jag vill också säga att jag var ganska så omotiverad till det här på slutet men fortsatte ändå med att skriva. Hejdå!

Astrids födelsedag och Times Square

Idag så gick vi upp tio över fem och sjöng för Astrid innan vi skulle ta flyget ifrån Martinique till New York klockan åtta på morgonen. Astrid fick: ett spel på iPaden och så fick hon ett besök på frihetsgudinnan. När vi kom till flygplatsen så åt vi vår frukostmatsäck och gick sedan igenom säkerhetskontrollen. Klockan åtta så tog vi flyget till New York. När vi kom fram så tog vi en taxi till vårt hotell, som är nordamerikas högsta och åt lunch på en närliggande Diner. Efter det så gick vi en runda på Broadway och kom fram till Times Square.

Sedan så gick vi till Empire state building och kollade på den. De som stod vid ingången rekommenderade inte oss att åka upp eftersom att man inte såg något på grund av de för låga molnen. Efter det så tog vi tunnelbanan till hotellet. Det fick bli italienskt idag när Astrid fyllde år.

Snorkling

Idag så åkte vi till en strand som var högt rekommenderad överallt på internet för den fina snorklingen. När vi efter en timmes bilfärd kom fram så åt vi lunch på ett kafé. Jag och Astrid började snorkla själva medan mamma och pappa drack kaffe. Vi snorklade till andra sidan bukten med pappa. På vägen tillbaka så dök jag 7,5 meter, vi såg en havsorm på bottnen och vi såg en sjögurka.

Havsorm.

Sjögurka.

Sedan så åkte vi hem.

Strand och stängd konsthall

Idag så åkte vi iväg en stund efter frukost i riktning mot en by där det skulle finnas en fin konsthall som var rekommenderad på internet. När vi kom fram så var det runt lunchtid och de hade middagsstängt ända till klockan fyra. Så, vi åt lunch och gick till stranden för att bada näst sista gången på riktigt den här resan.

Efter det så kollade vi om konsthallen var öppen. Det var den inte. Dörför så åkte vi hem till hotellet och åt kvällsmat.

Bananmuseum

Idag så skulle vi åka på en tur in till en by en liten bit bort (30-50 minuter med bil) från hotellet. Så, vi åkte iväg efter att ha badat i poolen en ganska så lång stund. Vi åt lunch när vi kom fram. Det fick bli kycklinglår till lunch idag. Sedan så gick vi i byn. Vi åkte till ett bananmuseum och kollade på utställningarna, parken och restaurangen.

Hejdå Dominica!

Idag så gick vI upp och skulle äta en snabb frukost innan vi åkte ner till Roseau, lämnade tillbaka hyrbIilen nära båtterminalen och checkade in våra väskor så att de som vi inte skulle använda skulle inge en extra börda på båten.

Sedan, när vi kom fram så gick vi och åt lunch på McDonalds. När mamma hade varit på turisinformationen så gick ifrån McDonalds och lekte en stund på en lekplats i närheten.

Efter lite krångel så fick vi en hyrbil och åkte till hotellet som låg på andra sidan ön. Det tog 30 minuter att köra. Det var jazzkväll på hotellet så vi fick mat och lade oss till ro direkt efter kvällsmaten.

Lugnt på Dominica

Idag så tänkte vi ha en ganska så slapp dag på Dominica och då så blir det såklart mindre att skriva i dagboken. Men jag vill också säga att vi längtar hem mer än någonsin eftersom att skolan har startat och man kanske ligger lite back (speciellt för mig eftersom att Astrid går i f-klassen på mölletofta). Så, efter en slapp förmiddag och en 3-kilometers gåtur (jag och mamma gick) så åkte vi ner till Roseau för att gå på Dominicas nationalmuseum. Där så fanns det utställning om vulkanutbrott, indianerna innan europeerna, slavhandeln, de gamla europeerna och politiken i landet.

Jag och Astrid hjälpte pappa med att laga kyckling med Teriyakisås och ris.

Champagne i havet!

Idag Så åkte vi iväg vid lunchhtid för att äta lunch i stan på ett ställe som är rekommenderat av Lonely planet (översättning: den ensamma planeten/ensam planet). Vi åkte sedan till ett känt rev där det bubblar från bottnen på grund av vulkaniska aktiviteter på Dominica. Vi snorklade hela familjen tillsammans och det var jättecoolt.

Ser ni bubblorna?

Vi åt kinesiskt till mat.

Indian river

Idag så åkte vi iväg strax efter frukosten och åkte i en timme till ”Indian river” där scenen i tvåan när de möter häxan Tia Dalma. När vi komfram så åt vi en lunch. Efter lunchen så åkte vi en roddbåtstur på floden.

Tia Dalmas hus.

Vi stannade till i en djungelbar och drack juice.

När vi var klara så åkte vi till ett fort där vi skulle kolla på den fina utsikten. DEt var jättefint och vi fick gå på murkanten för mamma och pappa.

Varma källor

Idag så var vi på rummet fram till ungefär 10-snåret som vanligt och åkte sedan till ett kafé som olyckligtvis hade stängt. De som jobbade där rekommenderade att vi först skulle åka till några vattenfall och sedan bada i varma källor. Eftersom att de lät pålitliga så gjorde vi som de rekommenderade. Först så åkte vi till de höga vattenfallen. Vi parkerade och gick sista biten till fallen. Om man ville så kunde man bada på egen risk nära vattenfallen och, detta händer kanske inte igen på flera år så, jag gick tillsammans med mamma bort och badade (det var bara jag som badade).

Jag som badar (nere till vänster).

Efter det så åt vi lunch. Jag fck prova flygfisk till lunch medan Astrid åt kyckling. Efter det så badade vi i en varm källa. Det fanns en kall bassäng brevid. Så, vi gick först i den kalla poolen och gick sedan i den varma.

Valskådning

Det fanns ingen valskådning på min födelsedag, men de körde ut på valskådning dagen efter, så den chansen tog vi och åkte på valskådning dagen efter. Vå värd hade bokat så, vi åkte in till Roseau och åt lunch där innan vi checkade in och åkte ut på valskådning. I början så såg vi inget men efter en stund så såg vi lite vattenånga sprutas upp och då så körde vi dit för att se en kaskelottval. Så, vi såg några valar. Några hoppade.

Och några kom jättenära.

De ser kanske inte så stora ut men de kan faktiskt bli över 10 meter långa och hålla andan i upp till en timme! Så därför så var det väldigt coolt att se de. På slutet så såg vi delfiner som simmade under och framför båten. Vi fick tyvärr inga bilder av de. Det blev soppa till kvällsmat.

Födelsedag

Idag så vaknade jag av att Mamma, Pappa och Astrid sjöng ”vi gratulerar” brevid sängen och gav mig mammas telefon där det stod vad jag fick i födelsedagspresent. Jag fick: valskådning med familjen, ett starterpack i hearthstone och födelsedagsfika. Så, vid lunchtid så åkte vi in till staden Roseau och åt lunch på ett kafé.

Efter det så gick vi till mataffären och köpte så vi klarade oss i ett bra ta med kvällsmat och frukost i stugan. Vi åkte tillbaka till stugan och åt cupkakes som uthyraren hade bakat.

Det fick bli pankakor till kvällsmat.

Resa till midnatt

Idag så gick vi upp tidigt och åt frukost, kollade klart på Mary Poppins och checkade ut ifrån stugan. Vi skulle ta samma färja som vi kom med för att komma tillbaka till Saint Vincent.

När vi kom tillbaka så hade vi några timmar att slå ihjäl. Därför så bestämde vi oss för att vi skulle ta en kort rundtur på ön med två stopp i taxi. Första stoppet var ett fort som hade försvarat mot pirater (som alla andra fort också har gjort)

Andra stoppet var botaniska trädgården. När mamma och pappa hade betalat inträde så gick vi med en guide in i den botaniska trädgården.

Vi åkte till flygplatsen, efter några timmar utan försening så lyfte vi (vi hade ätit wraps till lunch). Vi tog ett nytt flyg två minuter efter att vi kom till Barbados och kom sedan fram till Dominica. När vi kom fram så frågade alla som vanligt om vi ville ta taxi till stället som vi bor på. Då sade vi: nej, vi har en hyrbil. Och då så sade de: är du Andreas?

-Ja. Okej, då så ska ni gå till han där borta. När mamma och pappa hade fyllt i massa papper så fick vi veta att det tog två timmar att köra dit vi bor. Klockan var ungefär åtta på kvällen och vi hade inte fått kvällsmat så vi köpte kvällsmat på vägen och kom fram klockan elva ungefär. När vi kom fram så åt vi kvällsmat, duschade och gick och lade oss.

Kajak med pappa

Idag så gick vi upp som vanligt och åt en god hemmagjord frukost. Sedan så fick jag och Astrid veta att vi skulle bada nästan hela dagen. Så, vi gick till stranden och var där en stund tills att pappa orkade hyra en kajak i tre timmar och åka ut med mig en stund.

Sedan, när vi kom tillbaka så ville pappa vila i en solstol en stund och åkte sedan ut med Astrid på kajaktur.

Pappa och Astrid i kajak

Vi åt lunch, gick sedan tillbaka till stugan och gjorde läxor. På kvällen (efter kvällsmaten) så såg vi på filmen Mary Poppins.

Sköldpaddecenter

Idag så hade mamma och pappa planerat att åka till ett sköldpaddecenter där de föder upp sköldpaddor tills att de kan simma och släpper sedan ut de i havet när de är 6-7 år gamla. Så när mamma och pappa hade bestämt sig så gick vi till centrum och tog en taxi ut till sköldpaddorna.

Det fanns en bassäng där det fanns paddor som var 1 år och fyra månader- 7 år gamla som snart skulle släppas fria. Det fanns tre sköldpaddor so skulle stanna för alltid. De fick man klappa hur mycket man ville.

Efter det så åkte vi till stranden. Det blev kvällsmat i månskenet.

Bequia

Idag så gick vi upp tidigt för att ta färjan från Saint Vincent till Bequia. Vi hann inte äta frukost så mamma och pappa fick oss att stressa till färjeterminalen och ta 1-timmesbåten till Bequia. När vi om fram så åkte vi en taxi som var förbeställd till oss till stugan. Efter att vi hade kommit fram till stugan så åt vi frukost på ett närliggande kafé. Sedan så var vi på rummet en stund, mama och pappa gick och köpte saker så att vi kunde laga lunch. När vi hade ätit lunch så gick vi till stranden ”Princess Margaret beach” och åt på en restaurang som hette Jacks som min svenskalärare Elin har tipsat oss om.

En lång resdag

Idag så gick vi upp lite tidigare än vanligt föratt vi skulle vara först till frukosten. Det var det vanliga: ägg, bröd och smör, grapefrukt, juice, kaffe och te. När vi hade ätit en rejäl frukost så åkte fi in till polisstationen och skulle checka ut ifrån Grenada. När vi var där så fick vi veta att kaptenen på båten måste vara där och fylla i lite pappersarbete tillsammans med passagerarna. Det visste vi inte så vi fick ringa kaptenen och säga att han måste vara närvarande. Han verkade inte veta det, så han sade: jag kommer om 15-20 minuter. Efter 10 minuter så gick jag och mamma in på en mataffär och köpte saft och kex. Efter 20 minuter till så ringde vi honom igen och då så sade han: jag kommer snart och berättade hur hans kläder såg ut. Efter 5 minuter till så kom han och hjälpte oss att fylla i alla papper. När det var klart så tog vi en taxi till hotellet och hämtade våra väskor. Sedan så åkte vi till en annan hamn och tog den lilla motorbåten därifrån till Union isalnd som ligger i Saint Vincent och Grenadinerna.

När vi kom fram så åt vi fiskburgare till lunch nära immigrationskontoret på ön. Sedan så satte vi oss på flygplatsen i några timmar och försökte få tiden att gå snabbare. Efter de långa timmarna så satte vi oss på det lite försenade flyget till Saint Vincent. Saint vincent är Huvudön i Saint Vincent och Grenadinerna. Vi hade hoppats på att hinna med färjan som skulle gå därifrån till Bequia (uttalas bekuae). Oturligt nog så var ju vårt flyg lite försenat och då så missade vi färjan. Vi hittade ett Hotell och checkade in där.

Runda på ön

Idag så beställde vi en taxi som skulle ge oss en rundtur på ön och även guida oss på alla ställen. När taxin kom så märkte vi att vi hade beställt en minibuss som lyckligtvis kostade lika mycket som en vanlig taxi. Vi fick veta att en rik holländsk fiskare hade bott på ön och då hade byggt många fiskebåtar. Därför så byggs det fortfarande rätt så många fiskebåtar.

Vi såg även ett gammalt sockerbruk, mycket fin utsikt över ön, en gammal limejuicefabrik och öns sjukhus.Vi bestämde tillsammans med chaffören att vi skulle till ”paradise beach” som sägs vara en av karibiens finaste stränder. Där så åt vi lunch och badade i några timmar tills att chauffören kom och hämtade oss. Det var kvällsmat på hotellet idag.

Dyk och snorkling

Idag så skulle vi åka ut på dyktur där jag boch Astrid snorklade och mamma och pappa dykte samtidigt. Så, vi tog oss ner i staden Hillsborough med hjälp av en av lokalbussarna (minibussar som tar passagerare och har ett visst nummer för var de åker). När vi kom dit så åt vi wraps, fisk och hamburgare till lunch vid havet. Efter det så åkte vi med båten ut, nära ett rev. Därifrån så snorklade och dykte vi.

Mamma och pappa dyker.

Efter det så åt vi fika. Det blev mackor till kvällsmat.

Lång båttur

Idag så gick vi upp lite tidigare än vanligt och förberedde oss för två timmar båtresa till ön Carriacou. Det var ganska så tråkigt på båten men i början så såg vi lite delfiner. När vi kom fram så checkade vi in på det Svenskägda hotellet och gick för att köpa lunch. Efter det så badade vi lite på stranden.

Sedan så var vi på rummet en stund. Det blev kvällsmat på hotellet.

Stranddag

Idag så kom det en doktor som kände ägaren till lägenheten och hälsade på för att titta till pappa som har varit sjuk sedan Boca de camarioca. När läkaren hade kollat på pappa och gett honom em spruta så tog vi lokalbussen till den fina stranden.

Det hade kommit ett stort kryssningsfartyg till staden så därför så var det väldigt mycket folk på stranden. Vi åt lunch och beställde dricka som vi drack. Vid tre-snåret så tömdes stranden på folk när alla skulle tillbaka till kryssningsfartyget. Vi åt soppa till kvällsmat.

Ännu mer resa

Idag så tog vi taxin till flygplatsen och tog sedan 40-minuters-flyget till Grenada. När vi kom fram så tog vi oss till rummet och var där en stund. Efter det så gick vi upp på fortet och såg på solnedgången.

Vi åt kvällsmat lagad av pappa.

Fortsatt flygresa

Idag så vaknade vi och gick sedan til poolen för att äta frukost. Efter det så badade jag och Astrid en lååååååååååååååååång stund.

Vi checkade ut och åkte till flygplatsen för att ta flyget till Trinidad och Tobago. När vi kom fram så var vi på hotellet tills att det var kvällsmat Det blev kinesisk mat idag.

Lång flygplatsdag

Idag så stack vi till flygplatsen ganska tidigt på morgonen för att få veta att flyget var försenat från klockan 13:00 till 17:10. När klockan var 17:10 så stog det på skärmarna att det var försenat till 19:40. Sean så flög vi till Curaçao.

När vi kom fram till hotellet så var det efter midnatt så vi somnade snabbt.

Tillbaka till Havanna

Idag så åkte vi en taxi till Havanna som kom fram sent på eftermiddagen. På vägen dit så var det fin natur som vanligt och det fanns en vacker landsbygd. Vi tog ett lunchstopp och åt pan con lechon.

Sedan så fortsatte vi på en och en halv-timmesresan tills att vi kom fram till Havanna. Efter en stund på rummet så gick vi ut för att äta mat. Godnatt!

Nyår

Idag så skulle vi gå till stranden och snorkla på morgonen. När vi kom fram så blåste det så mycket att det tillochmed kunde bli ribbströmmar. Därför så satt vi bara på stranden och kollade på vågorna fram till lunch.

När vi hade ätit lunch och kommit tillbaka till rummet så hade det börjat komma gäster   till nyårsfesten som de skulle ha ikväll. Jag och deras kusin kastade baseball en stund. Efter den stunden så gick vi in, spelade på Alberticos dator och åt sedan helt griskött till kvällsmat. Det var en lång fest men vi såg bara ett fyrverkeri och det var inte deras. Godnatt!

En dag i Matanzas

Idag så tog vi en tidig taxi in till Matanzas eftersom att vi bor i en liten by strax utanför. När vi kom fram så gick vi in på närmsta hotell för att ladda upp hemsidan och dricka lyx-lemonad.

Efter det så gick vi iväg till banken för att ta ut den sista omgången av kubanska pengar. Vi åt lunch. Sedan så gick jag och mamma in på ett apoteksmuseum som hade varit ett öppet apotek ungefär 1842-1978.

Vi åkte tillbaka in i byn och åt kvällsmat.

Fina koraller och biljard

Idag så gick jag ner och frågade husägarnas son om han ville gå och spela biljard direkt efter frukosten. Så vi gick iväg till byns biljardbord. Vi spelade i kanske 2 timmar  men sedan så hämtade mamma och Astrid mig eftersom att de hade bestämt att vi skulle snorkla på riktigt med husägaren. När vi snorklade så såg vi bland annat ett fiskstim, en drakfisk och en ballongfisk.

Jag tog foto på en drakfisk.

När vi hade snorklat så gick vi tillbaka till huset och hämtade pappa innan vi stack och åt lunch. Sedan så var vi på rummet en stund. Det fick bli fisk till kvällsmat.