Sixten

Lång resdag

Idag så åkte vi iväg med taxi ganska tidigt för att vi skulle åka tre timmar från Trinidad till Matanzas. Vi tog ett stopp på en bensinmack och fortsatte sedan vidare till Matanzas. När vi kom fram så fick vi vänta en liten stund för att de städade rummet. Under tiden så spelade jag och ägarnas son fotboll och hade kul även om vi aldrig innan hade träffats. Efter det så åt vi lunch. Vi gick ner till stranden och snorklade tills att solen gick ner. Pappa och Astrid såg en plattfisk efter att pappa hade råkat trampa på den.

Ja och nu så vill jag också säga att ni borde kolla in sidan: Vad ska man ha med? (på ”Blog") Eftersom att pappa smugglade med sagan om ringen serien förbi mamma och därför så bär vi de med oss även fast de är ”bannlysta”.

Stranden

Idag så tog vi taxi till stranden på morgonen och skulle vara med sol och bad hela dagen. När vi kom till stranden så träffade vi de som vi satt tillsammans med vid bordet på lunchen när vi var vid de kalla naturliga poolerna. Det tråkiga för mig och pappa var att det var grumligt vatten väldigt långt ut. Men det fanns en Svensk barnfamilj som vi spelade yatzy och Fia med knuff.

När vi kom tillbaka så gjorde jag klart matteläxan för den här resan. Vi åt en god kvällsmat på en takterass.

Godnatt!

Runda i gamla stan-Trinidad

Idag så fick vi frukost på balkongen. Sedan så gick vi till plaza Mayor (stortorget) och drack lite apelsinjuice respektive lemonad och såg några roliga ödlor med knorrar.

Efter det så  gick vi en stadstur som är utsedd av lonely planet (vår guidebok). Den rundan gick igenom de delarna i Trinidad där de lokala människorna är.

Vi åt lunch på en takrestaurang. Där fick vi chicharritas (tunna bananchips av matbananer som är godare än de bananchipsen vi har i Sverige) på små assietter. Sedan så gick vi till rummet och var där tills vi åt kvällsmat. Godnatt!

Trinidad

Idag så skulle vi åka till nya stället som heter Trinidad. Så vi åt frukost och checkade ut från huset. Bussen skulle gå 14:30. Därför så satte vi oss på ett hotell och åt lunch inne i stan för att tiden skulle gå.

Det tog lång tid men efter en stund så gick vi till busstationen och åkte iväg med 2-timmarsbussen. Resdagar kan man inte skriva så mycket om så om det är lite kort så är det därför. Vi kom fram och tog oss till huset. På kvällen så märkte vi att jag var lite magsjuk så jag fick äta ris och bröd till kvällsmat. Godnatt!

Julafton på Kuba

Idag så vaknade jag och Astrid av att mamma klappade på oss och gav oss vars två julklappar. Mig gav de en liten ask/låda och ett schackspel. Astrid gav de en sådan låda/ask och ett silverhalsband. Vi åt en god frukost och gav oss ut på stan efter att mamma och pappa hade planerat vad vi skulle göra.

Vi gick till ett hotell och betalade inträde till poolen på hotellet. Där badade vi och åt en lunch som bestod av mackor och vatten.

Vi åt varsin glass och gick sedan iväg och tog en cool taxi in till centrum.

Pappa försökte ladda upp hemsidan men det gick inte. Då så satte vi oss på ett kafé en stund och drack lite. Vi åt kvällsmat. Jag åt griskött med sötsur sås. På vägen till rummet så laddade pappa upp hemsidan.

Sedan så gick vi tillbaka till rummet och kollade på filmen polarexpressen.

Kalla naturliga pooler

Idag så drog mamma och pappa upp oss halv sju på morgonen och tog oss till hotellet brevid. Vi tog minibussen därifrån och åkte i en timme ut till skogen. Här fanns det vattenfall, naturliga pooler och vacker natur.

Efter en ganska kort tur i skogen så hade vi lite fri tid och då så badade (och hoppade) vi i två av poolerna.

(den svarta remmen på mig är remmen till vattenkameran) Efter det så åt vi lunch och åkte tillbaka till huset. Där var jag och Astrid själva i en lång stund medans mamma och pappa bokade bussbiljetter till nästa ställe. Vi åt kvällsmat vid klockan sju och gick och lade oss.

I Cienfuegos

Allting börjar exakt som vanligt och slutar exakt som vanligt. Vi fick en liten men god frukost och åkte sedan cykeltaxi in i centrum.

Här gick vi på gågatan, kollade på souvenirer och drack en läsk. Efter det så åt vi lunch. Vi tog sedan en taxi till stranden där vi badade, solade, drack juice, och snorklade i några timmar. När jag och pappa snorklade så hittade vi några sjöborreskelett.

Efter det så åt vi hummer till kvällsmat och åkte tillbaka till hus-hotellet. Ett tag senare så gick vi och lade oss.

Cienfuegos

Idag så gick vi upp och förberedde oss som vanligt och sedan så beställde vi några extra mackor på hotellet. Vi tog taxi till Havanna och väntade på bussen till Cienfuegos.

Efter 2 timmar på buss så stannade vi och åt mackor till lunch. Sedan så åkte vi i två timmar till. När vi kom fram så checkade vi in i huset och sedan så badade jag och Astrid.

Vi åt kvällsmat och var på rummet en stund innan vi gick och lade oss.

Att göra ingenting

Idag så började allt som vanligt och när vi hade ätit en stor frukost så spelade jag och pappa skitgubben. Jag vann jättelätt. Sedan så gick vi på en improviserad och kort runda i byn som ite var så rolig. Det roliga(ste) var nog när vi såg några flamingos.

Efter det så gick vi till poolen och badade i några timmar. Vid poolen så spelade jag och pappa biljard, jag och Astrid ställde oss på mammas axlar och vi alla (utom pappa) simmade 200 meter.

Vi var på rummet en stund. Efter det så gick vi och åt på samma ställe som igår. Vi fick glass. Godnatt!

Det nya Las Terrazas

Idag så gjorde vi inte så jättemycket men det är ju en dagbok som man skriver i. Så allting gick som vanligt, jag lyssnade på ljudbok och Astrid lyssnade på musik. När vi kom fram så åt vi lunch och stack sedan till poolen. Mamma och pappa gick och tog en kopp kaffe medan vi var på rummet. Vi åt kvällsmat på en lokal ekovego-restaurang (det betyder att detbara vinns mat som är ekologisk och vegetarisk på samma gång) som hade rätt så goda saker på menyn.

Godnatt!

Utflykt och pool

Idag så skulle vi åka på utflykt till en grotta, en (gammal) väggmålning och så skulle vi åka till en pool. Idag så hade vi faktiskt inte tappat bort något så vi kom iväg med vår taxi och åkte till den turistiga grottan. det var en fin grotta med en liten flodtur inuti.

Vi kom ut och åkte sedan iväg till de (gamla) väggmålningarna som visade sig vara från 1950-talet och kollade på de en liten stund.

Sedan så körde vi till ett hotell och badade i några timmar. Efter det så var vi på rummet, åt kvällsmat på en annan restaurang och sa:   Godnatt!

Grottor i Viñales

Idag så började dagen som vanligt: vi gick upp, hade tappat bort något (idag var det min keps), åt frukost och gav oss ut på dagens äventyr. Idag var det dags för att åka till en grotta så vi trodde att det skulle bli ganska kul. I bilen så luktade det bensin/diesel och det var trångt så därför var det inte den bästa av bilresor. Väl framme vid grottan så väntade vi i 20 minuter innan vi fick våra hjälmar och gick upp.

Där uppe så var det fin utsikt men exakt lika varmt. Vi gick in i grottan och därinne var det också varmt. Det var en väldigt fin grotta men det var väldigt fuktigt och varmt där.

Vi åkte tillbaka och åt lunch. till lunch så åt jag och pappa lasange, mamma ankkött och Astrid åt spaghetti carbonara. Vi var trötta och gick tillbaka till rummet.

Sedan så åt vi kyckling och fläskkött till kvällsmat. Om någon undrar varför vi inte laddar upp bloggen så ofta så är det för att man måste köpa internet-kort som är öppna i någon timmes surf. Godnatt! Vi saknar er alla som läserv detta.

Tobak och vandringströtthet

Idag så hade vi bestämt att vi skulle gå till några tobaksplantage och se hur man rullar cigarrer. Så vi gick på den varma rundturen och drack lemonad på ett kafé. Det var coolt att se alla nya frukter och vi såg ett mangoträd med omogna frukter.

Astrid plockade en mango och den luktade kåda. Mamma och pappa bestämde att vi inte skulle gå till en grotta för att Astrid var för trött. Men vi såg när en bonde rullade en cigarr och det luktade tobak.

Efter det så åt vi lunch (pasta carbonara för mig). Sedan så var vi på rummet en stund innan vi åt kvällsmat. Jag var hungrig efter kvällsmaten så jag och mamma åt en macka. Godnatt!

Viñales-det nya stället

Om min engelskalärare Alexandra läser det här så har jag läst båda de engelska böckerna. Idag så ska vi resa till en liten by som heter Viñales med bil. Det tar 3 timmar. Därför så hade mamma och pappa laddat ner ljudböcker åt oss så att vi kunde hålla oss sysselsatta. Vi åkte och utanför Havanna, på landet så var det väldigt fint landskap. Det var lite odlingar här och var men de var väldigt små.

Vår hushållerska hade vinkat av oss på morgonen och hon lagade  en extra god frukost för att vi skulle åka.

Viñales är en liten by på landet med ett torg, tobaksplantage, en grotta och vandringturer. När vi kom fram så åt vi en sen lunch och var på rummet en stund. Efter den stunden så skulle mamma och pappa gå ut och se sig omkring medan jag och Astrid stannade kvar och läste. Vi fick kvällsmat och sedan så kollade vi på en film som heter ”rädda Willy”. Vi gick och lade oss.

Fort

Idag så hade vi en sockerkaka till frukost (det var också vanlig frukost). Vi gjorde det vanliga på morgonen: jag gjorde läxa, Astrid spelade på iPad och mamma och pappa bestämde om vi skulle åka taxi eller buss till vårt nästa resmål. Efter alla förberedelser så gick vi ut på stan och tog en cool taxi till ett fort som ligger på en halvö.

Där finns det ett flygplansmuseum, två gamla fort där det äldsta är från 1500-talet och  har några restauranger. vi kollade bara på hela det ena fortet men det var i 32 graders värme.

Det var både varmt och fint. Vi drack varsin läsk på en av de 4 restaurangerna och åt sedan grillat kött till lunch på en annan restaurang. Efter det så åkte vi tillbaka till hotellet och vilade i några timmar. Sedan så åt vi kvällsmat och gick och lade oss.

Havanna-jetlagg

Vi är alla jetlaggade men vi vaknar tidigt på grund av det. Och det är bra för att vi är kvällsmänniskor allihop. Det börjar då med att hon som lagar frukost till oss och städar lägenheten kommer. Vi äter frukost och sticker sedan ut på stan.

På stan så såg vi jättemånga muséer. Och det fanns väldigt få butiker här. Vi åkte på en sightseeing med häst och vagn. Jag och Astrid fick hoppa fram en och en för att styra den lite. Vi såg bland annat en kopia av capitolium (i riktig storlek) och Kubas nationalträd.

Efter det så stötte vi på någon som var musiker och hade spelat i Sverige några gånger.

Vi åt pasta med kyckling till lunch. Efter det så gick jag och mamma in i ett kortspelsmuseum och kollade på gamla och värdefulla spelkort. Vi åt lite fika och slappade på rummet en stund efter en lång dag. Vi var jättetrötta på kvällen på grund av jetlagg. Sedan så gick vi ut för att äta kvällsmat som bestod av kyckling, lite ris och sallad. Vi gick och lade oss trötta som bara den.

Vägen till karibien

Nu får jag äntligen skriva min första riktiga bloggsida den här resan. Så, vi gick upp som vanligt med vanliga rutiner och tog sedan taxi över öresundsbron till Kastrup. Vi hade gott om tid så att vi tog det lugnt och kom igenom säkerhetskontrollen i god tid. Sedan så åt vi lite morgonfika med juice till barnen och kaffe till dem vuxna. Efter det så gick vi på flyget till frankfurt och så åkte vi iväg! Det var konstigt att vara på första flyget men allt funkade ju som det skulle och vi satt som vanligt. Den här gången så pysslade vi oss igenom hela flyget. Vi kom fram, åt lunch och satte oss sedan på 11 timmars-flyget till Havanna. Vi hade premium ekonomi-klass så det var mellan första klass och ekonomi klass. Vi fick jättegod lunch på flyget med kyckling och risotto med ost och vindruvor till efterrätt. Det som vi gjorde mest på flyget var att kolla på film.

Förberedelser

Hej allihopa! Sixten tillbaka inför en ny resa och i år så ska vi åka iväg till Karibien. Vi åker imorgon (måndagen den 12 december) och jag tänkte skriva om förberedelserna inför den här resan. För ungefär en och en halv månad sen så var vi på vaccinationscentralen och fick då veta att vi skulle dricka kolera-vaccin som är jätteäckligt! Vi har packat och nu väntar vi bara på att åka. Mamma och pappa är jättestressade och jag och Astrid klämmer sig fast vid mamma och pappa. Jag har hela 5 läxor med mig på den här resan! Det var allt jag har att berätta så: