Sixten

Bowlingdag

Idag så bowlade vi på diamond plaza i Saigon och det var roligt men det gick dåligt för mej. Vi åt italiensk mat till lunch. Sedan så slappade vi i poolen. På kvällen så packade mamma och pappa.

Cu chi

Idag ser schemat ut så att ci ska åka till Cu chi tunnlarna som användes under vietnamesiska kriget. Men jag tar dagen från början. Vi började med att äta frukost ( som vanligt) i hotellets resturang. Sedan så gick vi upp till poolen.

Sedan så tog vi en taxi till Cu chi och det första vi gjorde var att se på hur man går in i tunnlarna och då så fick vi också prova det.

Efter det så fick vi se hur knivfällorna såg ut.

Sedan så gick vi en bit till för att få se En verkstad som var byggd för att ta krutet från Amerikanernas bomber och sätta i det i sina egna vapen. Sedan så gick vi och kollade på en amerikansk pansarvagn. Sedan så gick vi ner till de riktiga tunnlarna. Efter det så    fick vi en Vietnamesisk krigarmat som heter tapioca. Sedan så åkte vi till hotellet .

Halv stadstur.

Idag så gick vi till två marknader en som var utomhus och en som var inomhus. Det började med att äta frukost och sedan ta en taxi till en park. Sedan så gick vi från parken till en inomhusmarknad och kollade runt men vi köpte ingenting. Sedan så gick vi för att äta och maten tog lång tid för maten. Efter det så gick vi och kollade på Saigons högsta byggnad. Sedan så gick vi till poolen. Sedan så gick vi och åt sedan så kollade vi på det var en gång i rymden. Efter det så gick vi och lade oss.

Flyg till Saigon.

Idag så flög till Saigon och det är en stor stad som är ungefär som Hanoi svårt att gå över gatorna och mycket trafik.  Idag så åt vi en väldigt tidig frukost och sedan så åkte vi till flygplatsen och så bar det iväg. Flygplatsen i Saigon låg mitt i stan. Sedan så tog vi en taxi till hotellet och rummet var väldigt lyxigt. Sedan så gick vi och åt hamburgare på the black cat. Efter det så gick vi och lade oss.

Jul i Vietnam.

God jul! Man märker nästan inte att det är jul här i Vietnam men det är ändå jul. Vi började med att äta frukost och sedan så  slappade vi ända fram till lunchtid. Sedan så åt vi på ett kafé som hade västerländsk mat. Sedan så gick vi till ett välbevarat hus från   1200-talet.

Sedan så gick vi och köpte t-shirts till oss. Sedan så gick vi och åt en julaftonsfika. Efter det så såg vi på film och den heter tsatsiki vänner för alltid. Sedan så gick vi till en indisk resturang. Sedan så gick vi och lade oss.

My son

schemat idag ser ut så att vi ska åka till en tempelstad som heter My son och det är uppbyggt av sten. En rätt så stor del av My son är förstört  från Vietnamesiska kriget.

Efter en lång bilresa tillbaka till hotellet så åt vi en väldigt sen lunch. Efter det så gick vi och bokade flygbiljetter till Saigon. Sedan så gick vi tillbaka till hotellet och vilade. Efter det så åt vi kvällsmat på restaurangen som heter the market. På the market så åt vi en buffé som kostade skjortan. Sedan så kollade vi på det var en gång i rymden. Sedan så gick vi och lade oss.

Jätteregnig dag.

Det första vi gjorde idag var att stressa till frukosten aah! Vi hade tur att vi hann. Sedan så slappade vi på rummet . Efter det så gick vi till en resturang och åt den godaste Indiska maten vi någonsin smakat mmm! Efter det så kollade vi in hos en skräddare men det blev inga kläder. Sedan så gick jag och mamma till den Japanska täckbron.

Efter det så beställde vi mat till rummet och det tog två timmar för att få maten färdig!

I Hoi An.

Vi har åkt nattåg till idag så att vi är väldigt trötta vi är på väg mot en resturang som heter cargo club. Efter den sena lunchen så gick vi en runda i den fina staden. När vi hade checkat in på hotellet så började vi att slappa och skriva kort och samtidigt så började det ösregna! och vi gick och lade oss.

nattresa

Idag så ska vi åka nattåg från Hanoi till Hoi An. Vi har checkat ut från hotellet och ska åka till ett stort köpcentrum som heter Royal. Efter det så åkte vi och köpte  papperskort och gick till ett kafé där så fikade vi och så skrev vi kort. Efter det så beställde vi en taxi och åkte till tågstationen. Sedan så åkte tåget till Hoi An.

Vi sov gott på tåget.

Efter Halong Bay.

Halong Bay var väldigt fint och imponerande nu så är dagen slut och jag kan berätta att det är väldigt fint så om man ska åka till Vietnam så tycker jag att man ska åka dit.

Vi åkte en bambubåt för lite extra pengar men det var det värt pengarna  för att vi åkte in i två fina och stora laguner som var riktigt coola. Efter det så åkte vi en liten stund och sedan gick vi in i en väldigt stor grotta som hade en riktigt stor grotta och den hade skulpturer som såg ut som olika djur och människor.  Sedan så åkte vi tillbaka till  Staden och åkte tillbaka till Hanoi och gick och lade oss.

Dag 3

Vi vaknade och åt frukost och sedan så gick vi upp på rummet och väntade på att guiden till vår citytour skulle komma. Efter det så åkte vi till en sjö och såg en pagod och den var rätt så hög. Sedan så gick vi till ett museum som handlade om de olika folkgrupperna i Vietnam bredvid det museet så fanns det en park som där fanns hus från de olika folkgrupperna och så fanns det en balansgång gjord av bambu och den vinglade mer och mer ju  längre man kom. Sedan så gick vi till kasa mia och åt en Vietnamesisk lunch. sedan så gick vi till ett tempel som alla Vietnamesiska kungar utbildats. Efter det så åkte vi tillbaka till hotellet och sa hejdå till vår guide sedan så slappade vi på rummet. Sedan så åt vi mat efter det så gick vi och lade oss.

Dag 2.

Hej alla som läser. Idag kommer vi gå runt gå på stan (igen) men sura inte för det för att vi kommer att gå på ett helt annat ställe. Idag gick vi till en väldigt stor kyrka. Vi gick runt sjön Hoan kien bredvid sjön så sprang vi  och jagade varandra. Vi gick också över en bro som man behövde betala för att gå över så här såg det ut.

Sedan gick vi till ett tempel där var en uppstoppad sköldpadda så här såg templet ut.

Efter det så gick vi till en gata som var fullproppad med julpynt och det var rätt så fint.

Sedan så gick vi tillbaka till hotellet och slappade en liten stund. Sedan så gick vi till en resturang och åt stekta nudlar med skaldjur och stekt ris med grönsaker. Efter det så gick vi till hotellets gym och tränade lite sedan så gick vi och badade. Sedan så gick vi och lade oss.

I staden dag 1.

Idag kom vi fram till Hanoi som ni alla vet och vi är väldigt trötta men vi bestämde oss för att gå ut på stan och det här hände i stan. I stan så gick vi först en liten bit och sedan åt vi lunch och till lunch så blev det stekta nudlar med grönsaker och små köttbitar till mej , pappa och mamma och det var nudelsoppa till Astrid, mamma och pappa. Man går över gatan i Vietnam genom att bara gå lugnt  över hela gatan utan att stanna så här ser det ut på en lite trafikerad gata.

När vi hade ätit lunch så gick vi till ett tempel och så här såg det templet ut på insidan.

Templet hade mycket guld infattat i väggarna och det låg offergåvor inne i templet. Det var mycket tyst i templet och det luktade rökelse i templet. Efter det så gick vi tillbaka till hotellet och åt kvällsmat. sedan gick vi och lade oss.

Framme i Hanoi.

Nu är vi framme i Hanoi efter en lång flygresa och föresten så somnade vi inte på flyget så vi är väldigt trötta därför så ska vi ta en tupplur i några timmar. hejdå!

Flygrsesor

Vi vaknade och gick upp och förstod att det var den 15 december alltså den dagen vi skulle åka till Laos, Kambodja och Vietnam. Det kändes pirrigt och stressigt. På schemat står det att vi ska åka klockan 10:05 på morgonen från Kastrup och sedan ska vi komma fram till Frankfurt klockan 11:00.Vårt plan lyfter från Frankfurt klockan 13:55 (i Svensk tid) och landar i Hanoi klockan 24:00 (i Svensk tid).

På flyget mellan Frankfurt och Hanoi så kommer vi att försöka somna.

Föresten så somnade jag klockan 00:15 igår (Svensk tid).

En dag före resan.

I morgon åker vi. Alla i min familj är riktigt spända och stressade för resan. Igår somnade jag klockan 23:15 och idag somnar jag nog tidigast klockan 00:00...