Sixten

Shoppingdag.

Vi startade dagen med att äta frukost, borsta tänderna och ta på oss sandalerna. När vi hade gått en liten bit på stan så åt vi förmiddagsfika på joma. Vi gick en bit till. Vi köpte lackaskar. Vi gick. Vi köpte en rishatt till mej. Vi åt lunch. Vi letade upp och köpte Vietnamesiskt kaffe.

Hejdå Laos.

Idag så började vi med att äta frukost och borsta tänderna. Vi checkade ut från hotellet. Sedan så hade vi några timmar att slå ihjäl.

Vi började med att gå till en affär och kolla på drakgosedjur.  Vi gick till en annan affär för att köpa en solfjäder till Astrid. Vi Åt Lunch. Vi åkte till hotellets resturang och tog en limejuice och tog foton över mekong. Det kom en taxi för att ta oss till flygplatsen.

När vi kom fram till Hanoi så åt vi kvällsmat och gick och lade oss.

Sista heldagen i Laos.

Vi startade dagen med att åka till Luang Prabang (igen). Vi åt lunch när vi kom fram.  Vi gick också över en bambubro.

När vi hade gått tillbaka över bambubron så åt vi. På kvällen så gick vi till nattmarknaden.

Svåraste trekken.

Idag så gick jag och pappa till en by på 900 meter över havet. Vi började med att stiga och stiga snabbt.

När vi kom upp så var vi svettiga och trötta. Det var helt folktomt där uppe. Vi fick äta våra pannkakor. Sedan så gick vi tillbaka till lodgen. När vi kom tillbaka så åt vi lite till. På kvällen så skrev jag på hemsidan.

Astrid 5 år.

Idag så började vi med att sjunga för Astrid. När vi hade gjort det så fick vi öva på att stå på händer. Jag spelade volleyboll med pappa. Jag spelade uno med mamma och pappa. Vi åt lunch också. Jag spelade volleyboll med mamma också. Vi åt sedan tårta.

På kvällen så bastade vi.

Fredagstrekking.

Idag så gick vi till en by och vi började med att kolla på hidden waterfall. När vi hade gjort det så gick vi till en by. I byn så blev vi inbjudna till karaoke. Mamma och pappa smakade på Laosisk öl. Vi fick se vattenbufflar sedan. På kvällen så bastade vi.

Vattenfall

Vi gick till tre vattenfall idag. Vi gick till ett vattenfall först. det vattenfallet kunde man klättra upp på. När vi hade gått en lång bit till så kom vi fram till en resturang. När vi hade ätit så badade jag vid ett annat vattenfall.

Vi kollade på ett vattenfall till. Vi gick hem. Vi slappade resten av dagen. På kvällen så ångbastade vi.

Upp i bergen.

Idag så åkte vi till Hillside lodge och när vi kom fram så började vi med att dricka en sur juice. Efter det fick vi vänta och vänta och vänta och vänta och vänta men tillslut så fick vi rummet. Vi gick sedan till utkiksplatsen bakom hotellet.

Risdag.

Idag så åkte vi till en risfarm och vi började med att plöja.

När vi hade plöjt så fick vi så sticklingar.

Sedan så skördade vi. Efter det så fick vi tvätta fötterna.

När vi hade tvättat fötterna så fick vi slå av riskornen.

När vi hade slagit av riskornen så fick vi mala de. Efter det så fick vi pressa sockerrör till juice. När vi hade gjort det så fick vi göra lite rismjöl. Sedan så fick vi kolla på deras grönsaksodling. Efter det så gick vi till smeden. Efter det så fick vi kolla på  bambu  vikning och man  fick ta var sitt djur. Mamma vann ett specialdjur. När vi hade ätit på risodlingen så var det slut. Vi åt kvällsmat på secret pizza.

Mekong.

Idag så åkte vi en liten bit längs Mekong. Vi började med att åka till en liten by som inte var så stor. Vi åkte sedan till en grotta men den var inte så stor. Innan vi kollade på grottan så fick vi gå upp för höga trappor. När vi kom fram så kollade vi lite på grottan.

På vägen tillbaka så fick vi lunch.

De 300 trappstegens tempel.

Idag så började vi med att äta frukost. Vi borstade tänderna sedan.Vi åkte sedan till ett tempel som har 350 trappsteg upp.

När vi kom ner så åt vi lunch. När vi hade ätit så särade vi på oss. Jag och mamma gick till det kungliga palatset medan pappa och Astrid gick till hotellet. När vi kom fram till palatset så visade det sig att man inte fick ha bara axlar så att vi fick gå och köpa en sjal till mamma. När vi sedan kom in så fanns det ett tempel precis efter ingången.

Vi fick inte fota där inne. När vi hade gått från templet så åt vi lite fika och slappade på rummet. Vi åt sedan kvällsmat

Elefant och resdag.

Idag så började vi med att äta frukost. Sedan så hämtade vi Elefanterna. Efter det så kollade vi på det enda Elefantsjukhuset i Laos. Vi fick lära oss att det vanligaste på Elefanter var sår antingen en landmina eller ett rivsår. En gång så fick de pumpa ut 5 liter var ur ett Elefantsår.  Vi matade dem sedan. Sedan så gick vi iväg för att äta lunch. Efter det så åkte vi till busstationen. När vi kom fram så åt vi kvällsmat och gick och lade oss.

Elefantkommandon

Idag så började vi med att hämta Elefanterna från sina sovställen. På vägen tillbaka så red jag.

Vi åt frukost sedan. Efter det så fick vi lära oss några enkla Elefantkommandon. Toy och slå lätt mellan ögonen betydde backa. Sai och slå lätt med höger hand på höger sida betydde vänster. Ya och inte göra någonting betydde sluta. Kwa och slå lätt med vänster hand på vänster sida betydde höger. Pai och trycka framåt med benen betydde framåt. Haow och inte göra någonting betyder stanna. Mep long och ta med en hand bakom sig betydde ner på knä för att komma av. Efter det så åt vi lunch. Vi matade Elefanterna sedan. Efter det så gick elefanterna upp till breeding area.

Sedan så åkte vi båt för att kolla på en hona som ska få barn om bara en månad.

Vi var med Elefanterna en stund senare. Efter det så följde vi med de till sina sovplatser. Sedan så åt vi mat. Efter det så gick vi och lade oss.

Elefanter.

Idag så reste vi till elefantstället. När vi kom fram så pratade vi i en timme. När vi hade pratat klart så fick vi träffa Elefanterna men innan vi fick rida så fick vi gå igenom en rad av säkerhetsregler. Men sedan så fick vi rida.

Efter det så fick vi mata dem.

På kvällen så såg vi på Harry Potter 5.

Födelsedag.

Idag så fyller jag år! Allt började med att jag blev väckt. Jag fick sedan veta att jag och pappa skulle åka cykel runt i staden. På stadsturen så började vi med att åka till ett tempel och sedan så kollade vi på Un Exploded Ordinace.

Sedan så cyklade vi lite till.

Sedan så kom vi fram til en Vietnamesisk kyrkogård. Vi åkte sedan till en skola för föräldra-lösa barn. Efter det så åkte vi till en sidenfabrik. När vi kom tillbaka så fikade vi. Sedan så slappade vi på rummet. Efter det så åt vi kvällsmat.

Luang prabang

Idag så var det enda vi gjorde att gå på stan och se ett tempel.

Hej Laos.

Idag så ska vi åka till Laos men först så åt vi frukost. Vi badade sedan. Sedan så åt vi lunch. Efter det så åkte vi till flygplatsen. Det var ett propellerplan.

IMG 2996

När vi kom fram så åt vi mat och gick och lade oss.

Sidenfabriken

Idag så åkte vi till en sidenfabrik. Vi startarde dagen med att äta frukost och sedan så badade vi i poolen. Jag simmade 25 meter på ett andetag utan fenor!  Vi slappade sedan på rummet. Vi åt lunch sedan. Vi åkte sedan till en sidenfabrik där vi fick lära oss om hur man gör siden. Vi fick till och med hålla i silkesmaskarna.

På kvällen så såg vi ett vandrande blad.

Angkor What?

Idag så åkte vi till Ankor Wat och Ta Prohm. Vi började med att äta frukost. Sedan så åkte vi till Angkor Wat. Angkor Wat är det största hindu-buddha templet i världen när Angkor Wat var färdigt bodde där en miljon människor medan London bara hade 50 000 invånare. Vi hyrde en guide. Guiden tog fina foton.

Vi åkte sedan till Ta Prohm. Ta promh är övervuxet.

Sedan så åt vi lunch. På eftermiddagen så såg jag och mamma på Harry Potter 4. På kvällen så åt vi Indisk mat.

Resdag.

Idag så ska vi resa till Siem Reap. Vi startade dagen med att äta frukost. Sedan så bar det iväg. När vi kom fram så badade vi i poolen. På kvällen så gick vi till en marknad.

Cirkus!

Idag så hade vi två saker att välja mellan en by eller en cirkus kunde vi gå till men vi valde cirkus. Vi började med att äta frukost och sedan så tog vi en tuk tuk in till staden. Vi fick sedan se en skola. Vi gick sedan till ett café som hette Eden. Sedan så   åt vi glass.

Särade vi på oss gjorde vi sedan  jag och mamma fortsatte medan pappa och Astrid tog en tuk tuk. till hotellet. På kvällen så såg vi på en cirkus.

En hel resdag.

Idag så reste vi till Battambang. Vi började med att äta frukost. vi åkte sedan iväg med en bil som ej var luftkonditionerad. Vi bytte bil efter en stund. I väntan på bilen så fick vi träffa en mango-president. Mango-presidenten Hade 10 000 hektar mark fick vi veta. sedan så kom bilen och vi åkte resten av vägen. När vi kom fram så åt vi kvällsmat och gick och lade oss.

En gå-dag.

Nu är vi i Kirirom. Idag så började vi med att äta frukost. Vi gick sedan en runda i skogen och i början så fick jag syn på en tusenfoting.

När vi hade gått klart så åt vi lunch (på hotellet). Slappade gjorde vi sedan. Efter det så åt vi kvällsmat. Sedan så gick vi och lade oss.

Resdag.

Idag så reste vi från Koh rong till Kirirom. Vi började med att äta en spansk frukost på stranden. Sedan så åkte vi båt till fastlandet. Sedan så åt vi lunch. Vi åkte sedan bil i 2 och en halv timme. Efter det så slappade vi på rummet, åt kvällsmat och gick och lade oss.

Sista sand-dagen.

Idag så är vi väldigt trötta men det gör inget så att idag så bara slappade vi på rummet, åt och badade. Och i väntan på fikan som vi beställde så blev jag slagen i schack av min egen pappa! På kvällen så gjorde vi en val av sand.

Sedan så gick vi och lade oss.

Två likadana dagar.

Jag skriver om två dagar nu för att de är ungefär likadana. Idag så började vi med att äta frukost. efter det så badade vi. Sedan så slappade vi i bungalowen. Efter det så åt vi fruktsallad till lunch och i fruktsalladen så fanns det äpple, banan, drakfrukt, mango, passionsfrukt och ananas. Efter det så hyrde vi kajaker för hela familjen och vi hyrde de till resten av dagen (vi använde inte de hela tiden). Efter det så började vi paddla ut mot den lilla ön som där finns ett tempel på.

När vi kom fram så började vi med att snorkla och det visade sig att det fanns ett korallrev vid ön. Efter det så snorklade vi.

Sedan så åt vi fika och letade efter snäckor. Efter det så kollade vi på templet på ön och jag sade hej till buddha. Sedan så åkte vi tillbaka till ön och när Astrid och mamma var borta så såg jag och pappa en apa som tog vårt chipspaket och välte vår papperskorg.

Sedan så åt vi kvällsmat. vi gick sedan och lade oss.

Hej 2015!

Idag så började vi med att äta frukost och på frukosten så träffade vi en Svensk familj med två barn ett barn var 6 år och det andra var 4. Efter det så badade vi. sedan så slappade resten av familjen medans jag byggde ett hav av sand. Efter det så slappade hela familjen i bungalowen. efter det så åt vi lunch. efter det så gick vi en runda. Efter det så gungade vi. Sedan så spelade vi m.i.g. Sedan så såg vi några apor.

Efter det så åt vi kvällsmat. Sedan så såg vi på det var en gång i rymden. efter det så gick vi och lade oss.

En till resedag.

Idag så reste vi till Koh Rong. Vi började med att åka bil i 2 och en halv timme. Sedan så stannade vi för att dricka och äta plus att gå på happy room (toalett). Sedan så åkte vi bil i 1 timme till. Efter det så åkte vi båt ut till Koh Rong. Efter det så gick vi ner till havet för att bada. Efter det så slappade vi på rummet. Efter det så åt vi pizza som var grillad över vedeld.

Etfer det så gick vi och lade oss.

Rolig dag.

Idag så vaknade vi och åt frukost. Sedan så åkte vi tuctuc till en lekplats och lekte. På lekplatsen så blev jag och Astrid jagade av mamma. På lekplatsen så klättrade jag på en rund kupol och jag klättrade på utsidan och insidan.

PÅ bilden så ser man på klätterställningen. Efter lekplatsen så gick vi till ett buddistiskt  tempel Som hade en superstor guldfigur av buddha.

Sedan så åt vi lunch på ett kycklingställe. Efter det så kollade vi på det kungliga palatset.

Sedan så tog vi en tuctuc till hotellet. På hotellet så badade vi i poolen. Sedan så fick vi veta att det var en vattenläcka i badrummet så att vi fick vara ute en väldigt lång stund.   Efter det så badade vi och jag ritade gryffindorlejonet. Sedan så fick vi äta mat. Efter det så fick vi reda på att badrummet var färdigt så vi gick och lade oss.

resdag

Idag såg schemat ut så att vi ska åka till Pnomh Penh. Idag så började vi med att äta frukost och efter det så åkte vi buss i 3 timmar. Sedan så var vi framme vid gränsen till Kambodja. Efter det så åkte vi buss i 20 minuter till. Sedan så åt vi nudelsoppa på en vägkrog. Sedan så åkte vi buss i 2 timmar och 40 minuter till. Efter det så åkte vi tuctuc till hotellet.

Sedan så badade vi i hotellets pool. Efter det så gick vi och lade oss.