Sixten

Malmö

Idag skulle vi helt enkelt hem och dit kom vi. När vi kom till stationen i Berlin så köpte vi en sorts glass doppad i choklad som var väldigt gott innan vi hoppade på tåget mot Hamburg. Det hände inte så mycket på tåget, vi åt lunch i Hamburg och sen var vi på väg hem.

Efter färjan till Danmark så tog vi bussen till Köpenhamn och sedan tåget till Malmö. När vi kom till huset så välkomnades vi av mormor och morfar och vi åt kvällsmat med dem. Tack till er som har läst denna bloggen, det har varit kul att dokumentera denna resa. Det roligaste som hände denna resan var nog när pappa sade ”Cash, I have lot of cash” på New York café i Budapest efter att kyparen frågade om vi ville betala med kort eller kontant.

Berlin

Idag kom vi upp väldigt tidigt och fick en matsäck på hotellet och sedan skjuts till tågstationen. Vi skulle ta tåget först till Villach, sedan ett annat tåg till Berlin. På tåget till Villach så hände inte så mycket. När vi hade bytt i Villach så vi åkte mot München så blev jag hungrig och jag och mamma gick till restaurangvagnen. Det var fullt där men vi delade plats med en Östrerrikisk kvinna och hon var faktiskt ganska trevlig. München var en av de största stationerna jag någonsin varit på och vi åt ännu mer lunch innan vi hoppade på tåget till Berlin.

Framme i Berlin så gick vi till vårt hotell, checkade in och åt på en Biergarten i närheten.

Kyrka och bad

Det finns en liten ö med en kyrka i sjön och det var en av platserna som familjen ville till efter frukosten. Det blev en av önskningarna som uttrycktes efter frukosten, tillsammans med att bada, se en borg uppe på ett berg med utsikt över sjön och en ravin mellan två berg. Det första blev att åka ut till den lilla ön i en timme.

Efter det så blev det bad (till och med pappa kom i) innan lunch och mer bad.

Ravinen och borgen blev inte av, men det blev finrestaurang precis vid sjön med bästa maten hittills.

Bled

Vi skulle egentligen ha kommit fram till Lake Bled igår kväll men tåget gick sönder så vi kom bara till Ljubljana. Efter frukost på. hotellet så hoppade vi på ett tåg. som skulle ta 40 min till Bled. När. vi kom fram såtog vi en taxi frånhotellet då tågstationen låg en bit därifrån. Vattnet här är klarblått och det finns förvånansvärt mycket fiskar i sjön.Det är dessutom inte jättevarmt i vattnet så ett dopp eller bad är väldigt uppfriskande. Jag och. Astrid startade badet med att snorkla och vi såg till och. med en väldigt stor mal.

Mamma och pappa hade hittat ett ställe där man kunde åka rodel ner för en väldigt hög kulle/ett litet berg. Jag och Astrid fick tre åk var medan mamma och. pappa åkte liften upp en gång och gick ner tillsammans. Stället där de hade. sommarrodel var egentligen ett ställe där man kan åka skidor på vintern så det blev. skidlift på sommaren. Det var även väldigt fin utsikt från berget.

När vi kom ner så tog vi en glass och gick runt i stan lite. En festival som heter Bled festival ska börja imorgon så det höll på att sättas upp partytält osv. Vi gick sedan tillbaka till hotellet och hängde där en stund innan kvällsmaten. Det blev kvällsmat på restaurangen i anslutning till hotellet och. vi lade oss i de bekvämaste sängarna hittills den här resan.

Tåg? Tåg.

Dagens resmål var ju alpsjön Bled men vi kom inte riktigt dit idag, jag ska förklara. Det började med en frukost på lyxhotellet med en gammal hiss och sedan på spårvagnen mot stationen. När vi kom fram till stationen som hette centar så var det den sunkigaste stationen iallafall jag någonsin sett.

Det var grafitti överallt och inte en skymt av personal. Vi hittade en biljettlucka där det enda hon kunde förklara för oss var att det skulle gå ett tåg till Bled från spår tre. Vi gick upp dit och en vänlig man skulle också på det tåget. Vi kom på, tog våra säten och gjorde oss redo för många timmars tågfärd. Efter att ha kommit över den Kroatiska gränsen så slutade loket fungera och de började reparera det vilket skulle ta ungefär två timmar sade någon, fyra timmar sade någon. Det kom ett annat lokaltåg som bara gick till Zagreb och vi hoppade på det. Tåget som vi tog från början skulle ändå stanna där. Vi kom fram dit utan större misslyckanden och köpte lite pizza på samma ställe som vi köpte pizza på förra året. Sen kom tåget som vi var på från början och vi tog det ända till Ljubljana. där vi har tagit in på ett hotell även om vi egentligen borde vara vid Bled nu.