Blog

TV-tornet

Efter frukost och utcheckning så drog vi till Alexanderplatz och låste in vårt bagage. TV-tornets utkiktvåning ligger 200 meter över torget och vädret var klart. Kati och barnen for upp och beundrade staden som badade i höstsolen medan Malin och Andreas tog en förmiddagskaffe ett par kvarter därifrån.

Efter en snabbmataslunch hämtade vi ut våra väskor och åkte till stationen. Resan hem gick som den skulle. Tågen var välbesatta och vi hade nytta av våra platsreservationer. Till Dalbygatan kom vi strax innan midnatt.

Naturhistoriska

Berlins har ett stort utbud av museer. Vi valde den här dagen att besöka det naturhistoriska och det var de ståtliga dinusaurieskeletten som lockade. Stället ligger strax norr om centrum och det blev som vanligt tunnelbanan som tog oss dit.

Naturhistoriska museet.

Det första man ser när man kliver in i museet är ett ståtligt dinusaurieskelett. Enligt informationstavlorna var det världens högsta monterade skelett, en pampig växtätare med ett par miljoner år på nacken. Museet hade välgjorda utställningar om bland annat evolutionen och hur man konserverar djur. Den mest markabra avdelningen innehöll en stor samling djur i glarburkar konserverade i formalin.

Kastannienalle.

Efter lunch åkte vi vidare till den mysiga Kastannienelle. Gatan kantas av mysiga affärer som speciallicerat sig på allt från klättergrejor till screentryck. En bit ner på gatan hittade vi ett cafe där man kunde komponera sina egna minitårtor. Barnen var i sjunde himlen.

Fika.

På kvällen packade vi inför hemresan och bokade biljetter till tv-tornet.

Under jorden

Två klassiska landmärken i berlin är East side gallery och tv-tornet. East side gallery är den längsta bevarade delen av muren som fram till 90-talet delade staden. Muren har varit många mil lång och inneslöt västra berlin under flera decennier. Den rest som är kvar är bara drygt hundra meter lång. Konstnärer har gått loss här och kontrasten till hur det såg ut när muren var i bruk är stor.

Det är gott om besökare här. På västra sidan om muren finns ett grönområde som sluttar ner mot floden Spree. Öster om muren går en bred bilväg och trotoaren är inte riktigt bred nog för att ta emot det stora antalet betraktare som valt att ta sig hit. De finare konstverken finns dessutom på denna sida.

Lunchen intog vi på Heckecher Markt i en av restaurangerna under tågspåret. Vid torget runt stationen ligger det gott om matställen och när vädret tillåter så är det ett mysigt ställe att sitta ute och äta på.

En kort promenad från matstället ligger Alexanderplatz. Alex är nog att betrakta som stadens centrum. Det är en kommunikationsknut och huserar det ikoniska tv-tornet. Tanken var att Kati och barnen utom Sixten skulle ta en tur upp i tornet medan Malin, Andreas och Sixten skulle på en underjordstur. Just denna eftermiddag hade dock biljettsystemet för tornet lagt av. Man viste inte när det skulle komma igång igen. Gruppen delade hur som helst upp sig. De som skulle gå på underjordstur kom iväg på sina äventyr när de andra hängde på ett av stadens köpcentra.

Undejordsturen började i anslutning till en av tunnelbanestationerna. Här gick man igenom några dolda utrymmen under jord men ovan spåren. Man hade gjort utställningar om hur man under murens tid lyckades fly från öst till väst. Eftersom Berlin varit en homogen stad så är både tunnelbanesystemet och avloppssystemet hopbyggt. Några av tunnelbanans linjes gick bitvis under Östberlin. Stationerna på östsidan bommades igen och vakter sattes ut på perrongerna. Det gick dock att smuggla ut passagerare som hoppade på vid obevakade tillfällen. Även kloaksystemet var en möjlig flyktväg även om man satt upp galler på väl valda ställen. Den tredje underjordiska flyktsättet var att gräva tunnlar. Uppåt hundra tunnlar påbörjades, men baera cirka ett dussin lyckades forsla människor från ena sidan till den andra.

På kvällen besökte vi en restaurang med klassisk tysk mat. Hela samlingen gick därifrån mätta och glada.

Loppmarkanad och gamla kyrkor.

På söndagar är det loppmarknad vid Bahnhof Zoo. Det låg lite regn i luften när vi vandrade in bland stånden. De olika försäljarna hade sina olika specialiteter. Alldeles i början av marknadsområdet hade en man gamla handtag till dörrar och fönster i stora högar. Hans grannes bord var fyllt av kandelabrar. Längre ner i gången kunde man hitta gamla LP-skivor och medaljer.

Sen var det stadens centrum som stod på tur. Vi kom upp från tunnelbanan på Friedrichstrasse och vandrade i lugn takt ner till Unter den Linden och bort till Brandenburger Tor. Ett kvarter söderut ligger minnesmonumentet från förintelsen. Här går gångarna mellan de stora betongblocken i vågor så att man i mellanåt har höga väggar runt sig och några meter senare block i knähöjd.

På loppmarknaden.

Efter en fika så orkade vi gå vidare till checkpoint Charlie där agenter och diplomater passerade den välbevakade gränsen under det kalla kriget. På kvällen hämtade vi hem mat från serveringarna på XX-strasse. Dönerkebab och pizzabitar mättade våra magar.

Danska rutten

Vi har tagit tåget ner till kontinenten flera gånger de senaste åren. Alla gånger utom en har resan gått via Köpenhamn och Hamburg. Den enda gången vi inte åkte här var när vi tog nattåget via Trelleborg och Saznitz. Nattåget var ingen höjdare även om vi fick egen kupé. Man ankom inte till Sasnitz förrän vid midnatt och sen var man i Berlin väldigt tidigt på morgonen. Intge mycket sömn med andra ord.

Rödby till Puttgarten.

Den här gången reste vi tillsammans med Kati, Elin och Linus. Det är höstlov i skolan och vi bestämde oss för att Berlin var en lagom utflykt. Boende hade vi fixat via AirBnB, en stor lägenhet i Schönberg.

Tåget från Köpenhamn var fullt till sista platsen. Det satt resenärer i gångarna, men vi hade bokade platser runt två av borden. Kati satt med Astrid, Linus och Elin och spelade kort en stor del av resan ner till Hamburg. På färjan över Fehrman Belt var vi uppe på deck med soligt väder och inte så kallt.

På ett tjeckiskt tåg mellan Hamburg och Berlin.

Av någon anledning så missade vi den färja som tåget skulle med. Det fick följdeffekten att vi kom till Hamburg en halv timme försent. Med biljetterna viftandes så kom vi med ett annat tåg till Berlin. Lite senare och lite långsammare.

Sen var det bara att leta upp rätt station på kartan och trycka ut tunnelbanebiljetter till de två familjerna. En halvtimme senare var vi i Nollendorf och installerade oss i lägenheten. Kvällsmaten intog vi på en italiensk restaurang i närheten av vårt boende.